måndag 18 mars 2013

Cavalettiträning

Jag hade helgen i stallet - men inte Linnéa. Så med andra ord blev det mest stall.

Lördagen var en väldigt vacker vårdag men det blåste lite kallt. Soligt och blåsigt med andra ord. på lördagsnatten snöade det så när vi vaknade på söndag morgon var allt vitt igen. Känns som man har ställt in sig på vår nu så det kändes som ett bakslag men söndagen var mycket mildare än lördagen och snön töade väldigt snabbt på de ställen som solen kom åt.

Lördagen - Jag började dagen att åka och titta på när de andra hopptränade i säves paddock, lite kallt och blåsigt var det så blev lite frusen igen. 12:30 var jag och Jossan var med på cavalettiträning för Ulle i säves paddock. Jag trodde att det skulle vara med ganska många ryttare så jag var lite orolig att det skulle bli rörigt och att Jossan skulle ha svårt att fokusera då hon tycker det är otäckt med hästar som kommer för nära henne. Men det var bara en till ryttare som var med på cavalettin och det blev en precis lagom träning. Jossan var för dagen lite seg - kan ha varit blåsten som gjort sitt.

Längst med ena långsidan låg 3x2 bommar med "långt" avstånd mellan bommarna. Andra sidan 5 bommar med kort avstånd. på medellinjen 1 bom och sen 3bommar.
Övningen gick ut på att rida upp längstmed medellinjen - över bommarna sen välja höger eller vänster och över bommarna på långsidan. Över bommarna 3x2 fick man driva på lite för att först gå över i skritt till nästa 3 serie och senare i övningen så fick vi öka traven över bommarna och minska traven emellan. Över 5bommarna var det bara att minska lite. Eftersom Jossan inte är riden så mycket på volt så saktade jag av till skritt i alla "svängar" från och till långsidorna. Viktigt var det att tänka ställning och att göra det både innan och igenom svängen. Basic eller hur!

Det gick över förväntan och det tyckte Ulle oxå som alltid tycker att Jossan ser ut att göra mer framsteg än vad hon förväntat sig. Vilket alltid gör mig som hästägare och ryttare glad.

När jag har försökt att rida själv över bommar har jag ju upplevt att det blir väldigt orytmiskt - antagligen har jag helt fel avstånd. På träningen flöt det på som om hon inte gjort något annat :)

I början red jag med lite långa för tyglar - (som alltid) se film. Men sen fick jag order om att korta upp lite och då hittade hon en bättre form och både avbrott och igångsättningar blev bättre. Vad ska jag säga, det kändes jättebra och när jag bestämde mig för avsluta för dagen - för att inte rida henne trött så sa Ulle att om hon inte känt till Jossans historia hade hon absolut tyckt att hon hade kunnat jobba lite till. som sagt var hon har känts mer energisk och som att hon orkar mer senaste tiden. gäller bara att inte bli för optimistisk och skynda för snabbt nu. Det är ju så roligt att rida, jag är hellre lite extra försiktig.

I början lyckades jag få Jenny att filma en kort stund när hon och de andra hopptjejerna var förbi en kort stund och fikade. här är resultatet.





Senare på eftermiddagen red jag Amanda. Red upp genom säveskogen men fuskade och red rakt fram - hon är ju så liten så hon går under den "avspärrningen" de satt upp och marken var frusen och hård så vi gjorde ingen åverkan. Red sen längst med grusvägen och mulered tillbaka. En del trav och galopp på grusrakan. Idag var hon ponny utan racer. nästan lite seg hon oxå. Hon har ju börjat fälla riktigt ordentligt nu. nu får jag först borsta henne och sen får jag borsta mig. båda blir fulla av vita hår. vi var ute i ca 1½h.

När vi kom tillbaka var det dags att ta in hästarna sen gick jag in och sov "middag i nästan 2½h och var totalt däckad. jag är nog inte helt av med mitt virus. eller så är jag inte van vid så mycket frisk luft.

Söndagen: Möttes upp med Alma2 i stallet och skickade hem hennes mamma. Alma gjorde iordning Amanda och jag fixade Jossan. Sen red vi ut i säveskogen igen. Det var vitt från nattens snöfall bara några cm. Vi red till ängen med de små hindrena. väl där travade vi och galopperade några varv åt båda hållen. Alma tyckte det var väldigt kul och båda hästarna skötte sig exemplariskt. Jossan tyckte det var lite knögligt att galoppera men gjorde så gott hon kunde.

Sen frågade Alma om hon fick hoppa lite och lite tveksamt gav jag henne tillåtelse. Hon och Amanda hoppade ett litet rättupstående på några dm i trav. Amanda började med att bryta ut till höger men när Alma fick rådet att sikta in sig på andra kanten av hindret gick det bättre. Sen vägrade hon en gång. men över fick hon gå ändå. Duktiga tjejer :)

Sen red vi tillbaka och vi var nog ute i 1½h.

Söndag em blev det en sovpaus igen för min del inte riktigt lika lång som dagen innan och var inte lika seg efteråt. Så fick ryckt mig i kragen och diskade, damsög och städade handfatet på toaletten + plockade undan lite & duschade. Åkte sen hem till christian och åt räkor men efter räkorna somnade jag i hans soffa vid 22 tiden och då var jag nog ganska mycket i koma läge. Det går dåligt med vårt vilda sexliv ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar