fredag 29 mars 2013

IR

Varför måste kvinnliga hästmänniskor alltid blanda in känslor & psykologi i sitt hästhandhavande?

I torsdags (skärtorsdagen) fick Jossan sin andra IR behandling. Först gången var jag med och jag kunde se tydliga tecken på att Jossan gillade behandlingen. I början var hon lite skeptisk till den nya människan men jag var där och assisterade. Under behandlingen så började Jossan gäspa och självstretcha och verkade allmänt nöjd.

Denna gång jobbade jag så jag kunde inte vara med men förlitade mig på att S som behandlade skulle klara det på egen hand med hjälp av Mia från stallet som hjälpte mig att ta in Jossan.

Efter behandligen ringde jag för att fråga hur det hade gått. IR-S började med att berätta att hon upplevt att Jossan var väldigt stel i halsen eftersom hon varit ovillig att bli berörd där. - Jag borde här ha frågat på vilket sätt, då jag vet att Jossan är ganska skeptisk till nya människor. - men att efter behandlingen hade hon varit mindre motvillig. Här hade jag nöjt mig, en fysologisk diagnos av "hälsan" och ev förslag på hur man kan förebygga stelheten - ur ett träningsperspektiv och med andra fysologiska hjälpmedel som tex IR-behandlingen. Men här fortsatte hon och började förklara att man inte vet vad det kan bero på, varför inte hästen är "nöjd, belåten" (nu minns jag inte exakt vilka ord hon använde men i mina öron var betydelsen liknande med de ord jag valt här) och varför den är spänd. Jag kände att ju mer hon pratade desto mer skeptisk blev jag till vad hon har att göra med att försöka göra en psykologisk diagnos till om eller varför min häst inte mår psykiskt bra? - att det skulle ha en fysisk orsak lät inte som att hon betonade lika mycket så som jag tolkade det.

Sen var hon försiktig med att föreslå att hon behövde mer behandlingar och att det självklart måste ske utifrån mina ekonomiska förutsättningar. Så jag frågade hur ofta hon tyckte och hon föreslog att hon borde minst behandlas en gång i månaden och ev varannan vecka.

Utifrån hennes råd fick Jossan vila på torsdagen och på fredagen gick hon ett lättare pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar