torsdag 28 mars 2013

Stigletare

Onsdag - Red Amanda barbacka upp i säveskogen och letade fram lite nya stigar, hittade en när man går ner åt höger istället för uppåt och kom fram nere vid "motorcross hålet" och grusvägen där. Följde sen grusvägen ner förbi hagarna, har för mig att jag red där för länge sen och inte kom någonstans. Men nu kom jag ner till Svensby och stallet där och jag anade att man kunde ta sig upp på den lilla grus/skogsväg som leder tillbaka till samma ställe så jag genade genom gården och japp det gick att ta sig runt. Blir en jättefin runda med möjglihet att både galoppera och trava ganska mycket. Men vi tog det lungt mest skritt och lite trav.

Amanda är verkligen en perfekt ponny att ha med sig på sånnahär äventyr, hon är liten och tar sig under många av grenarna. Ganska säker på foten och blir det riktigt krångligt är det lätt att sitta av och sitta upp igen. jag ledde henne i de flesta nedförsbackar då det är svårt att inte glida fram på halsen på henne :) och ledde henne en hel del på vägen hem. Tycker hon har ömmat lite längst med ryggmuskelaturen. Träningsvärk? Tror vi var ute i ca 1h15min?

Tog sen ut Jossan i paddocken och ledde henne över vattenmattan som jag först vikt ihop på mitten så den var smalare. lite otäckt men hon vande sig efter ett par gånger åt varje håll. Sen vecklade jag ut den och lite otäckare när hon var tvungen att gå på den men inga problem. Sen löslongerade jag henne i trav och galopp och hon var lite svår att övertala att ta sig över mattan men gjorde några riktigt fina små hopp över den. Hon vill gärna byta håll hela tiden när man löslongerar henne så det gäller att hänga med. Hon såg iallafall fin ut och jag funderar på att löslongera/longera mer för att hon ska hitta mer balans och styrka i galoppen utan en störande ryttare :) ca 40min.

Imorse Torsdag öppnade jag en ny lucernbal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar