onsdag 27 mars 2013

Musarm och surtant

Jädra, helvetes, skit, det är uppenbart att jag håller på att utveckla en musarm. Hatar när kroppen inte är med på noterna. Förra veckan hade jag väldigt ont i höger hand/arm. hade svårt att knyta näven och böja handen framåt och hade ont när jag greppade saker. Jag bytte mus på jobbet från min "rollbar" till en vanlig och försökte använda vänster hand mer. Det blev bättre ett tag. Men igår blev högerhanden ledsen igen. Känner hur det stretar på ovansidan av underarmen och vissa rörelser gör ont. Försöker röra på armarna så gott det går för att öka cirkulationen. Har fått rådet av en kompis att använda voltaren för att hejda inflamationen, samtidigt känns det dumt att stoppa ett tecken på att något annat inte är bra.

Jag har iallafall infört musförbud för högerhanden. Den får på sin höjd knappa på tangentbordet men den får inte ta över spakarna för musen tills handen mår bättre. Segt för när man ska få saker gjort vill gärna högerhanden som är den snabbaste hoppa in och arbeta.

Igår tisdag trodde jag att Amandas medryttare nr 1 skulle ha henne men de dök aldrig upp. Vid 20 tiden insåg jag att de inte skulle komma så jag sms:ade och frågade men fick inget svar så jag fixade till Amanda oxå. Men eftersom jag redan ställt in mig på en "tidig" kväll blev det ingen motion. Lite sur var jag, ogillar starkt att folk inte har koll på sina åtaganden men får väl ge dem en chans till och får väl faktiskt inse att jag inte är felfri själv.

Jag red Jossan men hann inte göra det innan det blev mörkt, Bengt med fodret skulle komma strax innan 18 men han kom någon kvart över. Det är små marginaler fortfarande om man ska hinna med dagsljuset. Bengt fyllde på med fyra lucern hackat strå (Krafts) och en säck med morötter så nu har jag så jag klarar mig i april.

Det var lektioner i våran paddock men såg att det fortfarande dammar väldigt mycket så jag bestämde mig för att rida till säves paddock. Jossan var som vanligt taggad när hon kom dit men fullt kontrollbar så jag fick massor av bra energi gratis. Det är kanske därför hon går bättre i säves paddock, måste få mer energi i henne när vi är hemma i vår bekväma och trygga miljö.

Började ganska omgående med att trava längst med spåret, noggran (som Gretzer alltid säger att man ska vara) med vägarna och lät henne inte gena på kortsidorna och såg till att börja ställa "på riktigt" i svängarna. Sen korta/minska traven. går bra även om formen blir lite lidande. Galopperade sen direkt utan paus och fattningarna är som sagt fina men galoppen känns inte hundra. När jag tänkte på det i efterhand inser jag nog att jag måste börja kräva kvalitée även i galoppen och inte bara flyta på. Måste även se till att hon tänker framåt, känner att hon blir lite tveksam i galoppen och antagligen tar upp huvudet för att "skydda sig". Tog sen en skrittpaus innan nästa travpass. samma jobb igen och sen lite galopp, det började bli mörkare och det kanske var därför hon snubblade till efter en långsida i galopp och jag är fortfarande lite förvånad att jag lyckas sitta kvar i de snubblingarna då jag far fram på halsen men jag börjar väl lära mig att göra det instiktivt. Så jag tog en galopp till och avslutade sen.

Ganska nöjd med passet som sådant då hon kändes fin i traven. var nog ute i ca 1h inkl skritten dit och hem. På vägen hem fick hon en sten i höger framhov som fastnade så jag fick hoppat av och ta bort den och sen ledde jag henne sista biten hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar