måndag 1 april 2013

Långfredag & påskafton

Minnet är kort, sitter här och funderar på vad jag gjorde på fredagen ... har ett vagt minne att båda blev motionerade. Ja jag red Jossan genom säveskogen och förbi "skjutbanan" och ner till Svensby sörgård, red över deras stallplan och upp på den andra grusvägen. som går tillbaka. Samma vända som jag letat upp i onsdags med Amanda. Det var mycket otäcka saker ute och speciellt runt sörgårdens stallplan. Jossan kändes lite väl taggad och tittig, trodde att hon skulle reagera på fåren men det gjorde hon inte, tills de började bräka när vi kommit förbi en bit. Då blev det otäckt och hon fick hjärtklappning och ville springa hem. Så det blev lite snurr på grusvägen och lite taktande, men tillslut lugnade hon sig lite och vi kom hem som vi skulle.

Amanda - Red jag ut på henne? Tror det :) Joggade även en sväng 3,4km, valde ett träningsupplägg som runkeeper hade men insåg efteråt att jag nog valt ett lite väl hårt. det böjrade med två pass 3,4km för att träningsdag nr tre (som var inplanerad samma vecka) skulle man springa 8,7km, jag kan säga att jag var tillräckligt mör efter att ha joggat de 3,4kilometrarna även om det hade känts ganska bra när man väl fick igång andningen. Fick välja om och ta ett program med mål 5km och med lite lugnare uppstartstempo och körde andra passet på söndagen.

Påskafton - lördagen är lättare att minnas :). Jag var uppe tidigt hade sovit över hos Christian och åkte hem till katterna och åt frukost, äggröra, rågbröd och gravad lax, mums. Lite får man lyxa till det under påsk :)

Ut i stallet och fixade och hjälpte till att göra iordning Amanda till Sofie som skulle hoppa henne. Jag hann tyvärr inte titta så mycket men det lilla jag såg såg riktigt bra ut, fick hoppa tre hinder på diagonalen och sen längst med ena långsidan. Med fokus på att det skulle vara roligt och att hon ska tänka när hon hoppat ett hinder att det kommer en till uppgift. Ulle tyckte hon både blivit mycket starkare och att hon hela tiden gör framsteg och Sofie tycker att hon är väldigt okomplicerad och trevlig :) Troligen har våra turer i skogen gett lite resultat styrkemässigt. Jag antar att det är lite svårare för henne att hoppa henne då hon oxå är lite större. Jag pratade med Ulle efteråt och hon tyckte nog att någon av medryttarna kunde prova på nästa gång men att det ska ske med tränare.

Jag red cavalettiträning med Jossan och det gick över förväntan. det var Två olika serier, en med 5bommar  längst med ena långsidan och sen 3 bommar snett igenom efter kortsidan - med kort avstånd (4,5 fot á storlek 37 ;)). Sen tre bommar med långt avstånd (6,5 fot) längst med andra lågsidan och sist snett igenom och tre bommar  med långt avstånd. Så man red som på en åtta men inte med böjda bågar utan man skulle se till att komma på raka linjer över bommarna. Korta och länga traven med andra ord! Lite slarv ibland och då slog vi i bommarna, och över bommarna med långt avstånd fick jag tipset att räta upp mig och sätta mig mer bakåt så att hon skulle få rum att länga sig framåt och då gick det mycket bättre. Sist fick jag korta riktigt mycket men behålla energin och det kändes som att hon jobbade riktigt ordentligt, duktiga tjejen! Är supernöjd och det var en riktig rolig träning.

Sen hasta duscha och hasta iväg till Christians mamma där hela hans familj samlades vid 14. Jag var lite trött och seg och åkte hem vid 20 tiden och stannade sen hemma och somnade nog ganska tidigt på soffan. Mat och träning + sol. Det söver gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar