onsdag 30 januari 2013

Ändrade vanor - Nya rutiner - fröken motvalls

I ochmed trängselskattens införande i Göteborg har det pratats mycket om att bilistern har ändrat sina vanor och att biltrafiken minskat med 15%. Jag säger bullshit. Biltrafiken har inte minskat, folk har bara ändrat sina resvägar/restider. 

Jag tex som i vanliga fall brukar åka från Säve - lillhagen/Tuve, tingstadstunneln och E20 till jobbet 

 

 och älvsborgsbron - Norrleden hem 

 

har ändrat mina resvanor. Efter att trängselskatten infördes åker jag oscarsleden, götatunneln, götaälvbron och lillhagen/Tuve hem. 

 

Jag betalar ändå oavsett vilken väg jag åker så då kan jag likaväl passa på att utnyttja trängselskattens "minskade" trafik i centrum och ta kortaste vägen hem. Japp jag har ändrat mina vägvanor, fast jag vet inte riktigt om det blev som de tänkt sig. 
Igår red jag och Jossan i paddocken, Alma hade Amanda och hade oxå ridit där. underlaget var lite bättre övre lagret hade tinat så det var slätare, men isen är kvar under så det var fortfarande hårt och det ganska blött. 
Red lite längre travpass och i början kändes hon lite seg. Men så hade en stallkamrat en liten hopplektion med ett par studshinder och Jossan tyckte det var så otäckt och spännande när den andra hästen kom i galopp så då tände hon till lite. Hon behöver verkligen lite den "extra" energikicken för att gå bättre. Traven kändes bättre på slutet och inget snubbel. Galopperade lite på slutet, några fattningar men det kändes som om det blev fel galopp hela tiden? Avslutade efter en trevlig fattning där hon mer rullade in än hoppade, men då satt jag och väntade ut henne lite mer, det är kanske det jag måste göra, ge en obefintlig hjälp och sen vänta istället för att försöka driva mer. 
När jag kom in var jag så grymt sugen på potatisgratäng så jag var tvungen att göra en. Blev klar i senaste laget vid 22:30 men så gott :) 
Pojkvännen hade haft en annorlunda dag på jobbet, det hade brunnit i en av lägenheterna i fastigheten som han förvaltar. Smått kaotiskt med andra ord. Det är nog dagar som denna som man önskar att man haft en "vanlig" tråkig dag.

En till ny vana är att jag betalade alla mina räkningar via min mobil, handelsbankens app, mycket bättre och lättare än att betala via datorn där man måste ange koder via "dosan". Nu hade jag bara räkningar till företag som jag betalat till tidigare och sparat så då funkade det. Snabbt och enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar