tisdag 29 januari 2013

Motvind - snöblask

Hua igår blev jag nerkyld, fy gillar verligen inte att frysa och brukar vara bra på att klä på mig ordentligt. Christian brukar reta mig för att jag kommer med långkalsonger i september/april.

Det var en del att samordna igår, först kom foderutköraren Bengt med 4 lucernbalar. Skönt att få det hemlevererat men så var det ju detdär att se till att vara hemma och inte på hästryggen ;). Tyvärr skulle han inte få några morötter förren på onsdag så åker kanske förbi naturnära idag.

Sen skulle en tjej köpa ett av Amandas gamla täcken, hon kom från kärna och skulle passa färjan, efter ett par samtal så träffades vi vid färjeläget vid 20:30 och sen stod vi och pratade ett tag. Hästvärlden är liten, hon hade både ridit någon häst i mitt stall för länge sen.

Däremellan hann jag rida Jossan. Vi skrittade bort till Legas. Jag frågade innan jag red ut om det var kallt i snålblåsten, och fick till svar att det var ok. Fast efterklok som man är borde jag ha tagit på mig min vindjacka. Fleece är varmt men ska nog helst vara i kombination med en vindjacka för att få någon effekt. På bortåtvägen var det lungt, Jossan var framåt och pigg och försökte bara vända några gånger. När vi vände insåg jag att jag haft medvind, för nu fick jag motvind och det var kallt! otroligt vad ryggen måste vara vindfångande - för det är mycket kallare att ha "framsidan" åt vinden än baksidan. Om det är samma effekt som hästar upplever när de ställer sig med rumpan åt vinden kan jag förstå att de är motvilliga att vända sig mot vinden.

Jossan var iallafall pigg även på hemvägen speciellt som vi hade två hästar framför oss. När vi kom hem kände jag mig lite som en isklump och hoppade över att motionera Amanda även om jag tänkt att tömköra och då brukar man bli varm. Så in i stugan och somnade på soffan framför Game of thrones, vaknade vid 01:30 med en fruktansvärt stel nacke och trodde det var morgon, så det var skönt när jag insåg att jag kunde gå och lägga mig i sängen.

Tyvärr har Majsan börjat löpa, trodde inte hon skulle komma igång så tidigt, så nu blir det till att åka med henne till veterinären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar