måndag 7 januari 2013

Morgonrutiner

Imorse var jag ute i stallet vid 6, lite senare än vanligt då jag brukar försöka komma upp 5:30 de dagar jag har fixar stallet innan jag åker till jobbet. Det är skönt att ha det gjort om man ska hinna rida en eller båda hästarna på kvällen och samtidigt har Linnea, plus att hon ska iväg på ridskola ikväll. Men Linnea somnade sent igår. Vi åkte hem från Örebro vid 15 och dumt nog så sov hon nästan hela vägen hem. Dvs hon var riktigt svårsövd även om vi gick och la oss senare än vanligt – 23:30. Tur i oturen så hade de studiedag på skolan idag så hon är med mig på jobbet. Så jag tänkte att det kunde vara bra om hon fick sova lite längre.

När jag kom ut vid 6 så var det mörkt i stallet och jag började som vanligt med att fodra alla hästarna. Det känns som det blir lugnare då hästarna förväntar sig frukost så fort någon visar sig i stallet men troligen får de lära sig andra rutiner nu. Sen mockade jag och fixade foder till mina. Vid ca 6:45 kom stallägarinnan in i stallet och började täcka hästarna sen frågade hon när hästarna fått maten och jag sa strax efter sex. Hon svarar med att hästarna inte kommer ut förrän det är ljust och om jag fodrar så tidigt så blir det lång tid mellan fodringen och utsläppet och så undrar hon om jag måste fodra dem. ”Nej det måste jag inte” - Svarar jag och får inte riktigt ihop hennes tankegångar när jag efter går och tänker på saken. I min värld spelar det ingen större roll om hästarna får sin frukost 45min-1h tidigare. Jag tycker att det är bättre att de har att sysselsättning tidigt och sen hellre står och väntar på att få gå ut. Än att de behöver stå och vänta på mat.  Det är ändrade stallrutiner iochmed 2013 och att hon är hemma för hon ska i dagarna få sitt första barn. Tidigare morgonfodrade både hon och jag hästarna vid 5 och sen kom de ut vid 7 tiden. Nu när hon är hemma stod det på en lapp som hängde i stallet om de nya rutinerna att nu fodras hästarna mellan 6-7 på mornarna – de dagarna hon har stallet på mornarna (3dagar i veckan). Men om de inte kommer ut förrän det blir ljust blir utsläppet vid 8-9 tiden. Det innebär att deras utevistelsetid blir kortare, vilket jag ser som en nackdel.

Blir bara lite undrande, för mig känns det som det är bättre om de får mat vid 6 tiden när jag är i stallet och får längre tid att äta och att hon kan börja släppa ut dem vid 8-9tiden. Hästarna brukar ändå ta lite sovpaus efter morgonmaten och som det var tidigare fick jag oftare rycka upp dem ur deras morgondvala än att de stod och Jag kan ju inte sluta att fixa stallet på mornarna bara för att jag inte får fodra så då lär jag ju fodra mina två och sen fixa stallet och sen lär alla andra hästar var minst sagt upprörda :p.

Updatering: sms:ade med stallägrinnan på kvällen och frågade hur jag skulle göra idag, om jag bara skulle ge mina egna hästar mat och då bad hon om ursäkt att hon låtit sitt dåliga morgonhumör kombinerat med dålig sömn gå ut över mig. Sen kom vi fram till att hon inte alls hade något emot om jag fodrar hästarna vid 6 så hon kan sova lite längre. Så nu är allt lungt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar