torsdag 3 januari 2013

Nytt år nya tag

Första dagen på det nya året, första inlägget på ny kula. Passar bra smile.gif

Jag sa till min pojkvän igår efter tolvslaget, på skämt, att denna första dag sätter standarden för kommande år. Så valet var, gå och lägga sig, ha vild sex eller ett djupt samtal. Tja vad ska jag säga förälskelsens tid är slut, vi gick och la oss wink.gif

Men när jag vaknade var jag utvilad och kände mer energi på länge – finns en viss fördel med att prioritera sömn wink.gif. Jag har gått och dragits på en envis förkylning som äntligen verkar vara på sista frasen som gjort att man känt sig omotiverad till det mesta och den mesta lediga tiden har ägnats åt soffan och sömn.

Årets första dag hoppas jag verkligen kommer sätta standarden för 2013 års väder. Sol & mildgrader – den förhatliga isbanan både i paddocken och på vägarna & stigar har försvunnit. Jag gillar vinter, när det är riktig vinter. Härligt väder det blåste inte ens.

Så idag har båda hästarna fått komma ut och röra på sig. Jossan var lite på tårna och tittade till på både det ena och andra, mycket folk som var ute och gick men inga smällare som tur var. Det kändes lite som hon gick med handbromsen i – framför allt i traven. Men det kan bero på alla otäcka saker som hon var tvungen att spana in. Galoppfattningarna har ju blivit lite si och så med, tror att jag kniper för mycket och förväntar mig hopp och bock vilket såklart har lett till att det blivit just det. Men idag så började hon galoppera självmant när vi skulle trava första gången och jag lätt henne hållas och berömde. En kort galopp till blev det med lite fattningshjälp och även denna utan bock biggrin.gif Just nu travar jag ca 5minx3 och tar några galoppfattningar med korta sträckor galopp enligt igångsättningsprogrammet som blivit lite extra utdraget pga min förkylning. Skritten sista biten hem var desto mer trevlig. Känns som verkligen blir avslappnad på ett helt annat sätt när hon fått jobba och kommit ut och lufta sig. Ute i nästan exakt en timme och avslutade med stretch som vanligt.

Amanda red jag runt Granplanteringen/masten med. Började med att skritta en bit bort på asfaltsvägen för att kunna börja trava i grusbacken upp mot masten. Lite slött i början men efter några korta galoppintervaller piggande hon till. Hon gillar verkligen inte när jag kräver att hon börjar samla sig lite mer i galoppen och gör både lite småbockar och sparkuter i protest när jag lägger på benen. Men väldigt ofarliga varianter. Hon har humör det lilla russet men hon har en så kul galopp så jag längtar till den dagen när hon orkar lite längre sträckor. Var ute i ca 1h och sen fick lilltjejen göra det hon gillar bäst – äta. Ja hon är en ponny ut i de små öronspetsarna.

Det bådar gott inför 2013 om denna dag sätter standarden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar