måndag 28 januari 2013

Helgen v 4



Fredag - Hade morgonen och såg till att fixa nästan allt i stallet men jag hade även intag så helt stallfri var jag inte efter jobbet. När hästarna var inne så packade vi och åkte till Christian. lustigt att man inte ska åka och vara borta länge och det är inte långt men det känns som det alltid blir så himla mycket packning. Linneas dator + tillbehör, ritsaker, kläder, kudde mm och på hemvägen fick jag även släpa på ridkläderna & matrester. Det blev en lugn fredagskväll med det klassiska fredagsmyset - Taco.

Lördag - Sooovmorgon! Kändes inte som jag haft en sovmorgon på evigheter så passade på att ligga länge :)

Sen till stallet och hade väl en tanke om att åka med Jossan till ridhuset senare på eftermiddagen men när jag ridit Amanda hade tiden runnit iväg och Linnea började sms och fråga var jag var. Hon var extremt mammig och lite småklängig och ville "gosa" vilket jag inte var sådär jätteintresserad av. Troligen för att hon var trött då hon varit uppe med "pojkvännen" Felix på fredagkvällen till kl 01. Amanda fick sig en genomkörare, red upp till fjället och till höger, en hel del trav och galoppintervaller. Hon var inte jättepigg men inte helt seg heller. Galopperade fint och ganska lungt. Ute i ca 1h och hon blev lite svettig tillochmed. Promenerade med henne för hand sista biten hem.

Provade även regntäcket från horze och det passade bra, spännena över bogen sitter lite för långt ner för att vara perfekta men är betydligt bättre än de täckena hon har. och halvhalsen är bra för då glider inte täcket ner bakom manken och det läcker in vid halsen. Gillar även den glatta insidan som gör att risken för bogskav är mindre. Helt enkelt ett mycket bra täcke! såg att en stallkamrat hade ett täcke från horseware som oxå hade ungefär samma utformning men snäppet bättre men har googlat och tyvärr inte hittat något. Antagligen en modell som utgått.



På kvällen lagade jag fiskgryta på vad jag hittade i Christians frys, torsk, lax och räkor, fast räkorna hade nog passerat bäst före datumet. :p Saffran, vitlök, paprika, lök, purjolök kycklingbuljong, salt & peppar & mellangrädde. Blev ganska bra även om det vita matlagningsvinet av någon konstig anledning hade hamnat hemma hos mig och ingen av oss orkade åka och hämta den. Men måste nog tänka på att ta en större gryta nästa gång. Blev lite trångt och fisken mådde inte så bra utseendemässigt av att "röras" om

Söndag - Vaknade tidigare - vid nio och kände mig rastlös, så det var bara att gå upp. Åkte till stallet efter favoritfrukosten - stekt äggmacka. Fixade stallet och tog sen in Jossan för en ridtur. Tog samma väg som med Amanda - fjället till höger fram till sommarstugan. Jossan var pigg och taggad! hon har ju vilat sig i form. Hittade en hel del "otäcka" saker men traskade på väldigt bra framåt. På hemvägen tillochmed försökte hon småtakta i trav :) Eftersom hon var så taggad tänkte jag inte galoppera men efter stora backen när vi skulle trava så bara "råkade" hon falla in i galopp och då lät jag henne hållas eftersom det blev en så fin övergång. Galopperade en lite längre sträcka och saktade sen av. Travade ganska mycket. Hoppade av och gick ner för stora backen. Uppsittningarna vid stenarna där backen börjar känns som de funkar bra nu.  Hon lär sig lite och känns lugnare vid uppsittningarna. En helt underbart trevlig tur på en pigg och positiv häst. Nu kommer jag ihåg varför jag köpte denna häst :)

Söndag kväll, åt tjärknölen vi förberett redan igår, Christian var inte sådär jätteimponerad men jag tyckte den var god. Jag var mest nöjd med att den blivit ganska perfekt i hur rosa den var inuti, termometern hade de sista timmarna pendlat mellan 65-67 grader innan den äntligen landade på 68. Men tyckte inte lagen var riktigt som jag mindes den från när min mamma brukade laga den. Jag var tvungen att ringa henne för att få den hon brukade göra då det fanns flera varianter när man sökte på nätet. 1dl salt, 1dl soja, 4dl vatten, 3vitlöksklyftor, 1tsk grovmalen svartpeppar. Men jag tog bara en vitlöksklyfta eftersom christian inte är så överdrivet förtjust i vitlök. Så det var nog det som var skillnaden. och sen stod den kanske lite för länge i lagen. Potatisgratäng är verkligen det bästa att äta tjärknöl med och man måste ju ha minst mellangrädde i sin gratäng så det blev inte riktigt någon bantningsmat.

Måndag - Stallmorgon. Lite segt att komma upp och känner mig inte helt på topp humörsmässigt. Mina arbetskamrater - manliga nämnde på fredagslunchen att kvinnor är mycket mer "lynniga" och styrs mer av humöret/hormonerna och att det ofta påverkar hur tillmöteseseende de är. och visst de kanske har rätt, känner mig inte speciellt tillmöteseseende idag men hur lätt är det när man har så ojämt hormonflöde som kvinnor har. och till skillnad från män så kanske vi har våra toppar/bottnar i hur vi presterar på jobbet medan män mer jämnt är antingen kassa eller bra. Fick även ett annat påhopp från pojkvännen i söndags när vi kollade på lyxfällan, att det minnsan oftast är kvinnorna som shoppar "loss". Synd bara att jag kom på först senare kvinnornas problem ofta speglas i köpmissbruk medan männen oftare faller för spel och drogmissbruk. Visst blir man lite aggresiv och hamnar i försvarställning när ens "kön" får påhopp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar