söndag 13 januari 2013

Sköna Söndag

Efter en helstressig Lördag, där jag segade mig upp ur soffan vid 8, fast klockan egentligen ringde 7:30- Linnéa hade haft övernattningskompisar - för att hinna rida -Red både Jossan och Amanda. Men efteråt insåg jag att jag skulle skippat Amanda och istället kunnat äta lunch och duscha i mindre stressat tillstånd. Jossan red jag i paddocken och det kändes mindre bra, seg i traven och släppte i den sista traven när hon kändes finare. Amanda red jag ut på barbacka en sväng, travade lite och fy var jobbigt det var att hålla balansen var ute i ca 1h, Prova sadel som sadelsäljaren kom förbi med - en Jackson Celine 15'' MW, låg bra över bogarna men var för smal i kanalen troligen för smal i storleken, fixa stallet, åka och lämna övernattningskompisen, åka på julbarnkalas som arrangerades på mitt jobb med Linnea och en annan kompis. Åka på 52års fest ute på landet (pojkvännen trodde det skulle ta ca 1h, vi kom sent ifrån julbarnkalset och tror det tog mer 1h och 20min) Stressigt värre. Sen hem igen mitt i natten med en sur dotter som inte fick sova över, och en minst lika sur mamma som fått vara nykter för att pojkvännen hade bestämt sig för att vi inte skulle sova över, men som såklart ändrade sig mitt i natten och visst kunde tänka sig att stanna.

Fick jag som tur var en skönare söndag. Sov till 11. Åkte iof till stallet lite stressad då en stallkompis som skulle hyra min transport även hade bett mig att sätta dit ett par sömmar på en lös sko. De skulle iväg och hoppa CR. Men jag hann inte till stallet innan de åkt. Men de hade fått rosett, och skon hade åkt av.

Fixade stallet och red Jossan sen. Vilken härlig ridtur! Red ut med A-K och Keiron och Lena & Cacao. Vi red fjälletvägen och travade en hel del. Jossan kändes jättefin, gjorde fyra - räknade - små feltramp men inga stora snubblingar. Vi skilldes vid sommarstugan och de tog hela rundan medan Jossan och jag vände och red tillbaka genom skogen. Jossan tittade efter de andra lite men gjorde inget stort väsen av det. På det sättet är hon ju helt underbar. Började med att skritta en längre strecka och sen trav. Sen en galopp och en klockren fattning och galoppen var superfin! samma sak i andra galoppen. När jag skulle sakta av i andra galoppen så samlade hon sig istället för att sakta av. Helt underbar galopp. Men fick tyvärr bara njuta av några fina steg och fick sen ner henne i trav igen. Sen fattade hon självmant galopp en tredje gång. det är tydligen kul att galoppera :) Matte var lyrisk och inget snubbel eller annat, hon kändes helt enkelt jättefin. Så typiskt när det är klinikbesök inbokat på Tisdag. Funderar på om det är underlag, broddar, eller dålig ryttare som orsakar den ökade frekvensen av snubblingar. Nu har hon fått gå ganska mycket de senaste dagarna och snubblingarna kommer ju inte i slutet av passet när hon borde vara trött utan snarare tvärtom.

Jag hoppade av innan stora backen hem och orkade inte hoppa upp igen. Tog lite kort istället då solen höll på att gå ner över bergen och då hann de andra ifatt mig. Så jag fick mig en rask promenad hem då Jossan fick fart under galoscherna igen när hon skulle hänga med de andra. Tror vi var ute i ca 1h10min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar