tisdag 22 januari 2013

Galoppera mera & sadelutprovning nr 2

Ja vad ska man säga, först har man problem med att få hästen att fatta galopp och sen har man problem med att hästen bara vill fatta galopp wink.gif

Jossan har verkligen fattat - att galopp är kul. Igår Måndag så galopperade vi direkt efter första travpasset eftersom hon kommer igång bättre när man galopperat.

Sen var det ganska jobbigt att få henne att trava i nästa travpass, när vi närmade oss raksträckorna ökade hon tempot och började tänka galopp och jag satt och försökte proa och tänka trav, trav, trav - nej det blev galopp - sånna riktigt fina fattningar - fast det inte var tänkt att bli galoppfattning wink.gif En gång när jag saktade av så blev hon lite taggad - Men hallå vad gör du ska vi inte galoppera nu - och tog några småskutt åt sidan och slängde med huvudet. Vad ska man göra annat än att skratta åt hennes överambition.

Känns som hon verkligen vill ligga och rulla på i galopp! så himla synd att vår paddock är så liten och jag vill helst inte galoppera på kortsträckorna med tanke på att vi inte riktigt kommit till arbete på böjda spår och med tanke på att det känns halt och jossan är ju inte den som har superkoll på sina ben.

Avslutade efter 40min med tanke på att det blev mer galopp än tänkt och att jag ville hinna kvällsfodra innan jag skulle lägga linnea. - fast det slutade med att jag la mig oxå vilket linnea tyckte var supermysigt. Tänk att det är så lite man behöver göra för att göra någon lycklig smile.gif Man ska bara komma ihåg. Kanske bra kompensation med tanke på att jag glömt att lämna nyckeln ut husnyckel åt henne så hon hade fått stått ute och väntat en stund innan hon vågat ta tag i hyresvärdinnans sambo och han hade öppnat åt henne. Han hade varit i stallet och "bankat" och hon ville inte störa smile.gif

Tisdagen blev det till att skynda hem och tur var det väl att jag var ute i god tid för det var sadelutprovaren oxå, Denna gång hade min stallkompis bokat svenljunga sadelmakeri och då passade jag på att hänga på. Men det skulle passas in med en träning medryttaren skulle ha på amanda 18:45 och så trodde jag att jag skulle behöva skjutsa linnea till hennes kör vid samma tid. Men det visade sig att

Sadelmakaren var ute god tid så han kom 16:20 istället för 17. och så började vi med att prova ut en sadel till Amanda, en morris nolan ponnysadel 16'' provade även en pessoa men den var för vid och för lång. Morissen provred jag och medryttaren red sen lektion i den, men det är verkligen hopplöst med sadelgjord till lilltjejen, antagligen spänner hon ut magen när man ska sätta på den eller så sjunker sadlen ihop när man sitter i den. för 100cm sadelgjorden går knappt att få på när man sadlar men den 110cm blir för lång när man suttit och ridit en stund.

Tja efter ett ridpass så hade sadeln glidit fram så den låg på bogbladen, icke godkänt bara att leta vidare - suck. Vi pratade om antiglidpad oxå och ska nog skaffa en sån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar