torsdag 3 januari 2013

Jiha galopp!

Så himla underbart det är att galoppera! :D Jag kan liksom inte få nog, det är så kul.

och började första året med en riktigt höjdare, tre extra lediga dagar mellan nyår och trettondagen. Precis vad jag behöver känner jag. Linnea åkte upp med Anders till Örebro igår onsdag så jag har varit ensam hemma med katter och hästar. Jag åker upp till Örebro imorgon så har fått skaffa hästvakt men det har löst sig bra då jag har en hel del gentjänster sen i julas.

Igår, Onsdag red jag Jossan i paddocken, Lite seg i traven så fick driva lite. Men fick ett par härliga korta galopper utan bock och spark och med mer balans även om det helt saknas form. Galopperade 4*långsidor, galopperar än så länge inte genom svängarna. Sen tänkte jag motionera Amanda oxå men så drog det ut på tiden och så plötsligt var det mörkt och mycket mer lockande att stanna i soffan så hon fick vila. Lite tråkiga besked fick jag då Fanny som varit medryttare på Amanda sa upp sig.  Det blir nog lite väl långa kvällar och så håller hon på med handboll. Jobbigt att hinna med allt. Synd för hon var duktig.

Idag red jag ut med A-K och hennes Morgan, red för första gången på mer än ett år uppför stora backen mot fjället. Travade och galopperade lite och första galoppen blev lite överhettad. Jossan skuttade, bockade iof inte men sparkade bakut rejält ett par gånger, det kändes att hon tyckte det var kul med sällskap. Sen fick jag en galopp som var helt underbar, när jag skulle sakta av så galopperade hon mer samlat istället för att börja trava. Ja vad ska man säga det är bara att njuta. En hel del trav där hon kändes jättefin, Jag hoppade av i nedförsbacken hem och kravlade mig upp igen från en sten och Jossan stod som ett ljus. En helt underbar tur i ett vårlikt väder, blåste även lite halvt vårstorm även om det var ganska vindstilla i skogen.  Vi var ute i ca 1h och sista skrittbiten hem kändes hon lite trött.

Amanda fick sig ett tömkörningspass och var duktig men fick lite spunk i vänstergaloppen och for iväg och bockade rejält ett antal gånger. Jag lät henne hållas och det blev ett antal varv i "fullt ös medvetslös". När hon fått springa av sig så fattade hon galopp åt båda hållen jätteduktigt utan bock och rusningar och såg till att hon väntade med att sakta av tills jag sa till. Trots sin tjocka päls verkar hon inte bli så svettig men höll nog bara på i ca 40min.

Nu är jag hemma hos Christian och surfar. Har ju lånat ut mitt mobila bredband till honom efter att han och hans grannes brann upp. Det skulle tydligen ta 4-6veckor att få nytt fast bredband via telia :o Jag känner att jag inte har så stort behov av att "surfa" hemma och kan läsa det mesta på Fånen, men insåg häromdagen att det är ganska jobbigt att blogga på mobilen. Då krävs det en dator. Jag kopplade faktiskt upp mobilen och datorn hemma och surfade via mobilen. Det funkade det oxå men känns lite onödigt att slösa på datatrafiken på mobilen då jag har begränsat i mitt abonnemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar