onsdag 10 september 2014

Att använda en grästrimmer

Att ha gård innebär mycket underhåll. framförallt all växtlighet som frodas. På gården finns många områden som inte används till något och som nu är invaderade av brännäslor, en av mina hatobjekt.


Planen är att stängsla in så att hästarna kan gå från stora gräshagen till den intilliggande skogshagen. Området däremellan är ett brännässlehål. Så igår tog jag grästrimmern och röjde lite. Det är inte helt lätt, framförallt att starta, trimmern blir lätt sur när man har choken på så det gäller att stänga av den i tid. & jag har verkligen svårt med motorer som ska "dras igång" såsom gräsklippare, båtmotorer mm. Så pojkvännen fick demonstrera första starten. Sen gäller det att hålla koll på trådarna - vi använde inte klinga igår. Man får stänga av och dra ut trådarna med jämna mellanrum - innan de blir så korta att de försvinner. Obs fick lära mig att man ska stänga av trimmern när man drar ut trådarna.


Det är oxå en hel del med tekniken att trimma så högt gräs, de högsta brännässlorna hade nog blivit åtminstonde 1,5m höga! de långa stjälkarna trasslade gärna in sig i den roterande delen.


Idag hittade jag en väldigt bra instruktion på hur man ska trimma, jag får prova det nästa gång.
http://www.stihl.se/tekniken-vid-trimning.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar