onsdag 24 september 2014

Lösdriften klar & ingen ridning

Igår, tisdag, som vanligt kom hem efter jobbet. Trodde jag skulle hinna rida Amanda. Medryttaren var där och red Jossan som tappat en sko. :p Bara att jaga rätt på hovslagaren igen då. 


Tänkte att jag "bara" skulle göra lite ute först. Stängsla in runt lösdriften. Det började dåligt då järnspettet kom ca 5cm innan det stötte på något som kändes som berggrund. Men som tur var har man en händig karl som tog fram stora borren och borrade ett hål rätt ner. Det fick bli plastpinnar - som inte satt jättebra men helt ok. Stängslade in runt ingången och fram till grinden.


Sen tyckte jag att det var lika bra att fortsätta så vi röjde ur lösdriften - som i princip var klar. Sambon fick slå för en träskiva för fönstret - som behöver bytas ut.
Sen fyllde vi på med SCA stallpellets, jag hade köpt  15 säckar på Naturnära à 40kr/säck = 600kr. Man kan även beställa på SCA - bionorrs hemsida
http://www2.scabionorr.com/bestall/ men priset blir betydligt dyrare men då ingår ju även transporten.


Jag började med att kalka, sen hällde vi ut pelletsen. Det var lite svårt att beräkna hur mycket man skulle vattna men det gick åt mer vatten än man tror. Det tog ca 10min innan pelletsen löstes upp och sen blev det en väldigt fin och slät bädd. Kändes inte alls lika löst som vanligt spån blir. Utan det bildade mer en kompakt, dammfri matta och även om det såg lite ut när man hällde ut det så blev det ett ganska tjockt lager när pelletsen väl löst upp sig. Troligen behöver jag några säckar till för att fylla upp hela lösdriften men ska inte ha spån hela vägen ut. Längst ut fyllde jag upp med lite halm som tidigare ägare lämnat kvar.
Sen fyllde jag upp höhäcken med halm/hösilage. Tyvärr har jag beräknat lite fel och Amanda kom åt att äta från ovansidan tanken är ju att hon ska få äta genom gallret. Vi får sätta på ett lock eller så får det vara så. För Jossan var det perfekt äthöjd när hon åt ovanifrån. Hoppas nu att sista ensilagebalen är ok för hösilaget tog slut :) 



Sist men inte minst fyllde jag upp den svarta vattenbunken. det verkar som om de dricker ganska mycket vatten. Hästarna var inne i lösdriften och nosade - men tyckte det var ganska otäckt så länge vi höll på. Igår och imorse höll de sig runt höhäcken och under det taket.
När vi var klara med detta så var klockan 21 och det hade börjat regna lite smått. motivationen gick i botten så jag gick in och lagade en gulasch gryta istället - något modifierad, sen blev det sängen efter att ha spelat några omgångar av 2048 - hemskt vad lätt man kan fastna för vissa saker :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar