tisdag 16 september 2014

Så röstade din granne - Val 2014

I tidningarna finns det massor av länkar till "så röstade din granne". Nej jag är inte intressad av vad mina grannar röstade. Jag är inte intresserad av om två av tio i kvarteret där jag bor röstade SD.


Jag är inte intresserad av att jag har 2 socialdemokrater, 3 moderater, 1 centerpartist, 2 SD och några halvröster på småpartier av tio som grannar.


Jag förstår mig inte på att man manifesterar emot ett resultat i ett val. Det är grunden i ett demokratiskt sammhälle, att få välja så som man tycker. Lika lite som jag förstår mig inte alls på varför man byter ut en väl fungerande regering som visat framfötterna, mot något som känns som det bara kan bli sämre.


Sen kan man förundras att folk i ens omgivning tycker och röstar som de gör, men om du tänker efter så tror jag du vet vilka i din bekantskapskrets som är de som röstar SD. Vilka som inte gillar invandrare, som är konservativa och nationalistiska i sina åsikter. Även om de säger att de inte är rasister när du konfronterar dem.


Sen är det sorligt att människor är inskränkta och egoistiska. Men jag tror att resultatet i ett val är bara en spegling av samhället i stort och att förändra synen måste man motarbeta på andra sätt än att hoppa på de som röstat SD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar