måndag 15 september 2014

Helgen 37 - röjsåg & spännband

Återigen, så lite tid, så mycket att göra. Jag pratade med pojkvännen igår och kunde bara konstatera att för mig handlar det om att tiden inte räcker till till allt man vill hinna med. Men orken finns, för pojkvännen var det tvärtom - fast jag tror att det samtidigt är likadant. Tid och ork.


Lördagen började med att åka till Beijers och köpa två formplywood skivor, köpte det mindre formatet. till mina höhäckar. I kassan vid utfarten trodde jag att jag glömt plånboken hemma men det visade sig som tur var att den bara ramlat ut på sätet :)
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/formplywood#.VBaa4v-KCHs


http://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/derivates/2/250/182/233/FormplywoodRAW_140324_162709_0078_product.jpg


Sen hem igen och tanken var väl att försöka hinna rida Jossan innan vi skulle iväg till veterinären. Men jag insåg snart att det skulle bli för ont om tid. Så började montera ner gallret på hundgården som skulle återanvändas på höhäckarna. När jag hållit på med det ett tag insåg jag att det var dags att lasta Jossan. hämtade henne i hagen och så fick hon en snabborstning. Lastade - är fortfarande so oerhört tacksam att ha en häst som lastar sig själv på mindre än en minut - och åkte till Ale djurklinik. Väl framme fick vi vänta ett tag då de hade mycket att göra. Så kom in vid 14, en halvtimma senare än väntat. Men bra övning för jossan, inser att hon blivit en bra tävlingshäst ändå då hon är cool fast hon är på nya ställen. Hon fick sin andra vaccination på grundvaccinationen och kollat tänderna, någon ficka på vänster sida och lite gamla ärr. Hakar på vänster sida och tuggar tydligen inte så mycket på den sidan. Vägde henne och hon vägde 500kg prick!







Jag i väntans tider





 Har gått upp lite sen sist vilket alltid är skönt eftersom hon verkligen inte har någon övervikt att tala om. Sen fick hon vakna upp i boxen ute, verkade som att det lugnade slog till efteråt och hon stod och halvslumrade en halvtimme innan det ens var tanke på att köra hem.


När jag kom hem var jag vrålhungrig så fick ätit lite lunch och sen ut igen. Harvade paddocken med åkgräsklippare och harven. Sen klädde in ena höhäcken med gallret från hundgården - tyvärr nådde två längder inte runt helt utan det blev ett glapp. Använde en av mina favoritsaker - Spännband för att fästa gallret med. Tyckte det blev bra, får se om den funkar nu eller om gallret är för finmaskigt för att amanda ska få ut sin mat. Jag tror jag får skarva gallret annars kommer jag gå och reta mig och sen ska det i en skiva snedställt så att hö/halm åker ner/ut till kanten.


Vi avslutade kvällen med att för första gången tända en brasa i Sannum. Eldade upp virke från den blivande lösdriftshallen som pojkvännen rivit ut. 





Summa summarium: inga hästar motionerade :p


Söndagen - Började dagen med ett hederligt hagbygge. Började göra iordning övergången mellan skogshagen bakom huset och den lilla gräshagen. Använde lite produkter från jobbet för att markera ut och bestämma var stängslet skulle gå. Eftersom jag var både lite snål i pengar och i arbetsåtgång och inte ville använda stolpar utan använde befintliga träd - vilket troligen hade gått dåligt då det kändes som det var berg strax under all växtlighet.


Gjorde ungefär såhär:
1. Markerade upp utvalda träd med torkypapper :) - funkar nog bara om det är tort väder ;)
2. Skruva i isolatorer till övertråden och drog övertråden
3. Skruva i isolatorer till undertråd och drog undertråd.
4. Satte ut extrastolpar för att stödja upp där träden inte stod tillräckligt nära
5. Fixade till grindar så att det går att stänga övergången om man vill





Jag hann ungefär halvvägs - ena sidan innan dottern kom och sa att de planerade att åka och rösta. så fick lämna sakerna och så tog vi gallersläpet och Saaben och åkte till säve och röstade. Släppte av dottern sen, och åkte till hornbach och handlade lite mer virke till lösdriften.


När vi kom hem hade vi fått besökt. Malva och Per. Så jag fick vara lite social och letade fram lite kakor till Malva. Flyttade över hästarna till skogshagen bakom huset så utsikten från sovrummet/altanen förbättrades avsevärt! ;)



Men sen fick sambon sätta på klingan på rösjågen och sen roade jag mig med i nästan två timmar med att röja i stora sommarhagen. Jag är nöjd för jag fick igång den efter ett par drag, men fick som vanligt stänga av choken för att få den att starta. Det var en otrolig skillnad mot att använda trådarna på röjsågen. Fattar inte varför man inte jämt kör med klinga ;) som att skära i smör - förrutom den gången när jag stötte på en sten och några små jordhögar. Mindre sly hade inte en chans och tyckte jag fick in tekniken ganska bra - svänga från höger till vänster för att få gräset att falla åt rätt håll och inte vara ivägen för nästa svep. Ibland trasslade det in sig men inte alls lika mycket som när man körde med trådarna. Men selen satt ganska dåligt, belastade nästan bara vänsteraxeln och skavde - borde väl inte haft linne på mig. och röjsågen är lite högt justerad för mig med korta ben.


Lyckades bara kapa av stängseltråden på ett ställe, träffa två staketstolpar och en sten ;) Röjde runt staketet runt hela hagen och ca 1/5 av gräsytan. När det blev lite senare 16:30 tyckte jag att grannarna skulle återfå sitt söndagslugn så stängde av röjsågen - vibrationerna gjorde att jag hade myror i händerna resten av kvällen - och återgick till att slutföra hagbygget. Fick klart den strax innan mörkret föll och då var det dags att åka och hämta Linnea hos hennes pappa. Hämtade upp pizza på vägen eftersom jag i samråd med sambon insåg att det var bra mycket bekvämare än att ställa in söndagssteken ugnen och kom hem strax efter 21.


Summa för söndagen: Inga hästar motionerade. Jag hade planerat att Amanda skulle sladda paddocken - men det hann jag inte.


Sen var det bara att varva ner inför en ny arbetsvecka.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar