torsdag 4 september 2014

Grus i maskineriet?

Inflyttad? och lite lugnare, eller? ;)


Det är minst sagt lite grus i maskineriet.


Paddocken - ja en lärdom har jag tagit, låt aldrig din paddock växa igen, det skapar otroligt mycket merarbete! Nu pratar vi inte om smågrus, utan massor av grus! Vi fick hjälp av en hjälpsam bonde som kom och harvade upp paddocken i söndags (31aug). Resultatet blev bättre, grästovorna drogs upp och gruset vändes om, men upp kom ett dräneringsrör och lite av markmattan som redan stack up i ena hörnet. Istället från att ha varit ganska hård och gräsig blev den nu djup och "klumpig" grästovor och stenar. :p har försökt "mocka" ut grästovor & stenar men det är tungt och tar tid, blir iof bra resultat. På en kväll hinner man inte långt och nu börjar det bli mörkt redan vid 20-21 tiden :(


Igår fick jag köpt två nät armeringsjärn på Byggmax - 120x80cm, lite litet men Amanda ska inte ha för tungt att dra. Fäste ihop dem ovanpå varandra för att få lite mer tyngd och fäste ett grimskaft i ena ändan. Spände på Amanda lokselen och tog ett par varv, först bara med draglinor, sen med svängeln och sen med nätet som jag drog, hon var lite spänd och tyckte att det var lite otäckt ibörjan men skötte sig jättefint så hon fick dra nätet ett antal varv. det var inte så tungt för henne, mer jobbigt mentalt kan jag tänka ;) Resultatet blev bättre, lite slätare och en del grästovor som hängde med blev avjordade och kommer troligen torka istället för att få nytt fäste. Tror jag ska försöka dra den stora harven med åkgräsklipparen och röra runt lite igen och sen låta amanda dra armeringsjärnen igen.


Hagarna har fått vara i orginalskick och jag har använt den hage som var i bäst skick, men till helgen ska jag skaffa stolpar och göra iordning den bortre hagen så de kan gå där ett tag innan lösdriften är klar. Känns som det är dags att börja stödfodra Jossan är lite orolig att hon börjar tappa lite, ser inte lika rund ut över rumpan, men Amanda är ju rund som en boll. :p De kanske får gå lite separat även om jag egentligen inte är helt nöjd med den lösningen. De går ju i hagar brevid varandra så det går ingen nöd på dem.


Jossan har nog mest seperationsångest och var väldigt stökig när victoria tog in henne i stallet första dagen, efter det har hon sprungit lite och gnäggat - ganska högt när Amanda har kommit utom synhåll. Men inget värre. Amanda tar det mer med ro, är lugn i stallet men gnäggar lite när jag rider iväg med Jossan. Jag har tagit det lite successivt & lungt med båda men tycker båda har skött sig idealiskt :).


Jag har börjat motionera hästarna igen, Båda fick löslongeras i söndags, Linna hjälpte till. lite bock och hopp men sen tog det tunga och lite ojämna underlaget andan ur båda. ca 40min.


Måndags tömkörde jag Amanda först och och skötte sig fint. tömkörde henne sen runt ragnars hage, ca 45min. Sen red jag Jossan en kort sväng i paddocken, lite spänd och kändes som hon som vanligt är känsligare för underlaget. ca 45min trav och skritt. Avslutade när hon slappnade av och travade fint. Skrittade bort på grusvägen fram till stora vägen och vände sen.
Tisdags - Hanna kom och vi red ut, först runt gårdarna - kom ut vid irvane, och sen red vi på grusvägen bortåt hylta. hittade en runda tillbaka genom skogen, såg jättemycket lovande stigar! :D och hamnade på en riktigt fin sanduppförsbacke!
Onsdags - Harvade paddocken med Amanda - ca 40min, Red jossan i paddocken, trav & galopp, galoppen kändes sprättig och stel. hon är ju ganska känslig för underlag och nu är det djupare och mer knögligt + stenigt än vad hon är van vid.


Får jobba på och se om hon blir lite bättre med tiden, ska kanske börja täcka på nätterna hon är ju känslig för det oxå, jo hon är 50% fullblod ;)


Katterna då, Bettan fick gå ut ganska snart, hon är ju så social och hemig så hon går ju inte så långt. Majsan och Tilda har trots allt verkar väldigt nöjda med tillvaron, det enda problemet är väl att de utsett våran säng till deras, det är det stället de ligger alla tre på dagarna och även Kasper verkar gilla att ligga under sängen. Men christian gillar ju egentligen inte att ha katterna i sängen. Tilda och Majsan fick gå ut onsdags, lite tidigt kanske men som sagt var mina katter är ju vana vid att vara ute. De var överlyckliga och Tilda sprang direkt ut i skogen och röjde runt. Majsan var lite försiktigare och höll sig i omgivningen. Båda kom in senare på kvällen. Det enda problemet är att när Luna blir utsläppt från kattungarna så har hon börjat jaga mina katter, två dagar i rad har hon jagat in mina katter in i vårat sovrum och under sängen. Igår kom inte Majsan in, känner att det finns en risk att de känner sig hotade och jagade av Luna så de inte så gärna kommer in. hur ska man lösa det? Bettan har ju lite skinn på näsan så jag tror inte hon skräms av Luna men framför allt Majsan håller sig borta...


Har gjort lite mindre inomhus, för fint väder skyller jag på! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar