måndag 8 september 2014

Helgen v 36 - lösdriftens påbörjan

Gårdägarens dilemma: så mycket att göra, så lite tid.

Men jag har hunnit komma ut och se lite ridvägar, i lördags kom medkusken och tömkörde Amanda, jag höll på att fixa staket - skogs hagen som ligger brevid stora gräshagen blev klar och sen mockade ut stenar och grästovor ur paddocken så Jossan fick vila. Fyra nya stolpar fick jag slå i. Köpte 20 stolpar på tre hästar i kungälv, 33kr/st för 6mm stolpar - 175cm höga. Köpte man lite fler kostade de 28-29kr/st (ca 80-90st?) Det är mycket man får lära sig, 5mm stolpar är lite för klena, 7mm stolpar såg lite väl kraftiga ut, kan tänka mig att man vill ha dem som hörnstolpar. När jag började slå i dem tyckte jag nog de var lite väl långa, jag har inga utbrytarhästar så 150cm stolpar hade nog räckt. Fast det är klart får se om jag fick ner dem tillräckligt långt annars lär nog tjälen pressa upp dem igen.

Köpte även en hink med isolatorer 200st för 239kr.
och en "stallskopa" för 149kr - oumbärlig när man ska sopa. så en nätt nota på 1048kr

Jag skrev följande på FB
"Innan vi flyttade drömde jag om en gård med tillgång till långa grusvägar, oändligt kuperade skogstigar och sandmark, mäklarens annons sa "fina ridvägar". Den ljög. Nu har jag varit ute tre gånger och jag kan bara säga, ridvägarna är fantastiska! och vad jag sett så finns det många flera vägar att utforska Igår galopperade vi på en lång sandig traktorväg, & lillponnyn bjöd till och visade lite av sin raketfart. Lycka, när den är som bäst."




Vår självgående grästrimmer i paddocken. Miljövänlig och gödslar samtidigt ;) Har oroat mig lite för Amandas hull men hon har inte fått någon fångnacke än och även om hon är rund om magen så tycker jag hon ser ganska fin ut. pigg var hon igår iallafall!




En enkel "trådvinda" - en avbruten plaststaketstolpe. Sätter man ner spetsen i marken går det lätt att snurra upp tråden. Jag fyndade i skogen när vi fixade skogshagen, hittade massor av tråd som låg i en hög och som någon antagligen glömt.





Pojkvännen har inte heller legat på latsidan, han har isolerat taket i garaget och successivt börjat vitmåla tak och väggar därinne allteftersom han flyttar runt lådor. Han flyttade ut en stor garderob som stod inne i gästrummet men det visade sig att golvet i garaget lutade så att skjutdörrarna åkte upp hela tiden, så då fick han flytspackla på golvet under. Han har lagt nya golv - parkett - i båda barnens rum och nu håller han på att spackla väggarna inne i Linneas rum så att vi kan måla där.

Sen har han gett sig lös på den blivande lösdriftshallen. Dörröppningen måste breddas och fönstret i bakre delen får sättas igen. Ena väggen till vänster var lite murken så där får bättras på och sen har golvet gett med sig lite i bortre änden så där ska gjutas cement. Det verkade som att förrådet från början varit ett garage för bakom plåten satt en stor dörr.




Inuti - lite färg kan säkert göra susen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar