söndag 28 september 2014

Helgen v 39


En till helg avklarad, det känns som man har fullt upp från morgon til kväll och det är jobbigt men kul. Kroppen tar stryk då den inte är van vid att jobba fysiskt så mycket.

Lördagen fixade jag staketet runt brännässletrekanten så att vinterhagen i skogen blev ihopsatt med lösdriften. Tre stolpar slogs ner sen fick två träd hjälpa till och sista biten blev det två plaststolar, för att det var helt omöjligt att hitta något ställe utan berg strax under. 

Någon har missförstått syftet med lösdriften. 



Det ska till en katt att ta platser i besittning ;) 


Strax innan elva åkte vi och hämtade en garderob som jag köpt på blocket. Den ska vara till stallet för att få undan lite mer täcken & annat. Det blev en del andra ärenden på vägen, systemet & förbi Säve och hämta upp lite saker i sambons hus så den snabba turen tog 2,5h


Hemma igen kom grannbonden och lämpade av 4 balar hö (torrhö) á ca 250kg/st. som han och hans medhjälpare baxade in i boxen rakt fram. 1800kr + 300kr för att han harvade paddocken för några veckor sen. Jag hivade ner de 4 balarna halm från loftet som var kvar och lite hö - men jag ska nog kassera det höt, det känns inte helt fräscht. 

Efter det plockade vi lite sten i paddocken och sen red jag jossan som var något överhettad på stallgången men helt lagom i paddocken. hon kändes finfin, hon behöver nog lite extra energi när hon ska harva i paddocken. Amanda fick motionera på egen hand i paddocken. Såg lite seg ut, men behöver verkligen röra på sig med tanke på att magen blir rundare och rundare :p


På kvällen grillades det entrecote och råstekt potatis, inga små bitar :) - svårt detdär med kött, grillade 3min på varje sida som jag hittade ett recept men jag tyckte nog att det i min smak var lite väl rött/rått i mitten och köttbitarna hade nog mått bra av att legat på i lite lägre värme några minuter. - inga små bitar jag hittade! Det blev kött med potatis ;)






Söndagen började med en ridlektion på hagens ridcenter. Jag började med att köra fel två gånger, inte så att jag inte hittade men jag satt i andra tankar och åkte av gammal vana mot säve. Så jag fick skämmas lite när jag som arrangör kom sist :p

Det kändes som välutbilade hästar men det kändes inte som jag fick till rätt knappar helt på den hästen jag red. Kändes som jag fick väldigt ostadig kontakt i tyglarna och sen blev jag för stum och hård i handen och så hade jag inte helt koll på bogarna. Vi fick jobba lite med öppnor/slutor i trav och lite galopp. Tyvärr inget piff och puff men så kände jag att begränsningen ligger mer i ryttarna än hästarna.


Hemma igen tog jag röjsågen och slog ner de sista brännässorna - svettigt värre. Och grusade sen framför lösdriftsingången. Lite fuskjobb, lite grovt grus, markmatta och sen ett tunt lager grus från gårdsplan. Ska försöka få på lite stenmjöl ovanpå. nackdelen är att krossarna har stänger så tidigt och har inte öppet på helgerna. :p


Sen gav mig itu med den taggiga och stora busken vid höhäcken - bakom stallet - en berberis .
Fast jag skulle nog säga att den blivit minst 3m hög :p och minst lika omfångsrik, det är tre buskar som står på rad. De ska bort!.

Jag fick klippt ner en del men det är mycket kvar och den är taggig :p Hatar taggiga buskar. Jag skulle rida jossan men grannen som jag väntade på kom hem efter det blivit mörkt och då lockade soffan mer. Tur att Madde har motionerat Amanda. 

De fick flytta till skogshagen mittemot stallet imorse och såg ganska nöjda ut. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar