torsdag 4 september 2014

När man ställer frågan ...

Så kommer man ofta själv på svaret


Hej Allvetande Buke

jag har en fråga, hur skulle ni göra?

Jag har en stor häst 50% fullblod - inte svårfödd men inte heller lättfödd.
En ponny - gotlandsruss.

Vi har precis flyttat till gård :)
Hästarna går fortfarande ute dygnet runt och gården har en hel del fina hagar. Just nu går de i en "förvuxt" hage på ca ½ hektar som inte betats av under sommaren med ganska högt gräs.

Den stora hästen är jag lite orolig att hon snart kommer tappa i hull om jag börjar stödfodra henne.
Den lilla ponnyn är rund som en boll och behöver ingen mer mat utan snarare motioneras dagligen - hårt! ;) Jag är inne på linjen att motionera mer och än så länge och inte att banta.

Jag har funderat på att göra följande:

1. Ha dem i samma gräshage på natten.
2. Flyttad dem till hage intill med bättre bete på dagen till den stora + att hon får obegränsat med ensilage & ett par kg lucern. Lilla ponnyn får gå i paddocken under tiden - lite gräs i kanterna.

Stora hästen får ha täcke på nätterna & när det regnar.

Så får det bli! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar