tisdag 28 oktober 2014

Amandas öga

Ja igår blev inte som planerat, när jag tagit in Amanda i stallet och började borsta på henne såg jag att hon inte ville öppna ena ögat (höger), hon blinkade och kisade lite med det men ville helst ha det stängt. Det såg inte svullet ut runtomkring och jag försökte kolla i ögat om det var något skräp eller sår men såg inget. spolade med lite ögondroppar men ingen förbättring. så det blev till att ringa till veterinären, ringde först ale och de rekommenderade att jag skulle ta ut någon, men de stängde om 3 minuter. så ringde distriktsveterinären i stenungsund som kom efter ca 1h. låång väntan. jag tog in jossan under tiden och borstade - såg att hon trampat av sig vänster fram. *suck* så hon fick gå ut igen och äta sitt kraftfoder.


Veterinären kom och hittade inget sår eller skräp, utan jag fick massa medikamenten, finadyne - antiinflamatoriskt, salva och droppar till ögat. Finadyne kan de bli kassa i magen av och lätt få kolik, dropparna skulle tydligen göra att ögat blev ljuskänsligt och skulle helst has i mörker ... suck. Imorse när jag skulle ha i droppar och salva i ögat såg ögat bra ut igen. får se om det ser bra ut i em för då kanske jag inte använder medicinen - biverkningarna lät mindre kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar