torsdag 9 oktober 2014

Skuggorna får tala

Lådorna är där men de är vingliga & ostadiga, lutar lite åt fel håll och behöver justeras men tyngden och späninngarna i dem vill få dem i gamla spår.


http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/8-hallpunkter-som-forbattrar-din-sits.htm


Man läser & iakttager, man funderar, testar, implementerar och kommer till slutsatser & omvärderar. Man Förändrar, strävar, kämpar, svettas, värker och svär och plötsligt så svävar man, kontrollerar energi, riktning och form med en lätthet, det blir som man tänkt sig och man är där. Hästen frustar. Sen sekunden/minuten efter är det borta igen. Det blir tungt i handen och hästen försvinner iväg på en icke planerad väg. Vad hände? Vad gjorde jag rätt/fel? Svårigheten att hålla kvar det som blev rätt & att veta hur man kom dit. Jag strävar efter absolut kontroll i varje steg, men det kräver kontroll över den egna kroppen och jag har en lång väg att gå.
Min ridning är just nu 30% fysisk aktivitet och 70% mentalt.



Jag red Jossan i paddocken igår. Ridning är 50% fysisk aktivitet och 50% mental, eller kanske tillochmed 70% mentalt och 30% fysisk? Så känns det för mig just nu.


Men det går åt rätt håll känns det som, tycker man och sen får man en ny insikt - nej det var inte så bra, mycket kvar att förbättra ... kämpa på!


Jag var ganska nöjd med mig själv att jag har börjat kunna sitta ner i traven och stundvis känns det ganska bra. Jag kan slappna av i benen, gunga med i kroppen utan att studsa för mycket i sadeln och jag känner mig inte så ostabil i hela överkroppen. Ibland kan det kännas lite kämpigt i början men efter ett par varv har jag kommit in i andingen och kroppen har slappnat av.


Men igår när jag red så tittade jag på min skugga som följde mig överallt. Den berättade att jag har mycket kvar att jobba på. Även om jag känner mig mer stabil i övre delen av kroppen så gungar det lite för mycket på mittdelen. Jag måste vinkla fram mina höfter mer så att min "mage" inte skvalpar för mycket fram och tillbaka och att jag får dendär raka linjen i mina boxar så de inte vinglar för mycket fram och tillbaka. Bålstabilitet!! Sen jobbar jag mycket med att bibehålla rakheten även när det svänger. Dvs att jag inte ska luta kroppen, inre benet blir väldigt gärna kortare när jag rider på böjda spår och yttersidan blir låång. Måste korta upp yttersidan - rama in mer och även fånga upp mer på yttertygeln. Måste även slappna av och inte bli så stel och låst i mina armar/axlar/händer. in med armbågarna längst sidan, korta tyglarna, mjuk i hela överkroppen/axlar/armar. pust.







Medan jag jobbade med detta så fick Jossan öka/minska traven, jobba på volter och rakt spår i lättridning, sen lite galopp mer i uppvärmningsyfte. Skrittpaus, mer trav och lite öppna på nedre långsidan och stora volter på kortsidorna, Insåg att jag fuskar och försöker börja öppnan innan jag kommer in på långsidan - och då blir allt skit. När jag däremot tänkte volt i hörnet innan och gick in på långsidan med en häst som var förberedd på volt, så gick det mycket bättre. Jossan tyckte det var jobbigt och ibland tog det lite soppatorsk. men däremellan fick vi till några riktigt fina steg! avslutade med galoppfattningar på volt med fokus att fortsatta i trav efter avbrottet och öka/minska traven. här orkade inte ryttaren sitta ner utan det blev lite lättridning efter avbrottet. Jossan skötte sig fint.

ridning ens grunder är  - Precision! precision! precision!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar