måndag 6 oktober 2014

Gör om - gör rätt - Höhäckar prototyp nr 2.

I fredags fick hästarna flytta över till "vinterhagen" dvs skogshagen och de små hagarna "mellan" lösdriften och paddocken. Jag öppnade upp till paddocken. Har märkt att de gärna använder paddocken som toalett och ser hellre att den använder den än lösdriftshallen. Frågan är om paddocken tar skada? Har sett att de gärna rullar sig i paddocken oxå. Jag har ju bara två hästar så det känns inte som de gör så stor skada, de kan gräva lite när de ska lägga sig men inga stora hål och det är lättmockat då de ofta bajsar i ett hörn. Sen går de och trimmar i kanterna på paddocken och ev kiss borde ju försvinna ner då paddocken är dränerad.


Jag fyllde upp höhäcken men såg dagen efter att de inte ätit speciellt mycket, när jag granskade den närmare ser jag att det "kraftiga gallret" stoppar upp höet och det blir ett "glapp" på några cm fram till det finmaskiga nätet (gallerstaketet) som jag satt på utsidan. Tillräckligt för att de inte ska komma åt höet. Vi satte ju på ett lock för att de inte ska  komma åt höet ovanifrån, framför allt lillponnyn som behöver få lite begränsning. Men nu blev det med andra ord lite väl lite. Så jag fick börja om från början på den andra vedhäcken jag hade och denna gången får vi prova med gallret på insidan.


Amanda fick dra lite stockar, med assistans från Madde och Eva som var och hälsade på så kopplade vi på timmersaxen och drog ett varv i sommarhagen. Inga problem. Sen fick hon dra ett par stockar, vi började med en liten för att öka i storlek och den största var ca 2m lång och 30-40cm, då fick hon jobba! men hon klarade det galant. Duktiga lilla ponnyn! en riktig liten draghäst!


Helgen gick mycket åt att skjutsa dotter kändes det som. Lördag fm körde jag henne till allum för inköp av Sims 4 (som vi tillslut handlade på mediamarkt då de tog hutlöst betalat för det på Gamestoppers) & penslar, jag handlade lite mat. Söndagen körde jag henne först till Kören på förmiddagen och på kvällen så  åkte vi till Bohus för att vara med på redskapsgymnastik. Det kändes inte som jag hann med så mycket, men jag red båda hästarna på lördagen - Två härliga uteritter. och fixade staketet till vinterhagen - som sambon tagit ner när de fällde träden. Sen la jag markmatta - det som var kvar och lite grus framför stallet - men behöver mer markmatta. Hann bara klippa lite till på hagtornsbusken :p


Sambon fixade även elmotorsågen så jag ska prova att köra den, ska enligt honom var enkelt, men tycker nog det är bäst att läsa lite om hur man hanterar den först...


http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared.songnetworks.se/HusMAN.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar