fredag 24 oktober 2014

Piaff

Nej det var inte det som stod på gårdagens tömkörningsövningar, men Amanda tyckte tydligen det var lättare att försöka med det än att behöva fatta samlad galopp - vilket iof är jättejobbigt!


Det småregnade lite men inte farligt. Amanda började med att inte vilja bli infångad när jag skulle hämta henne men hon blev inmotad i lösdriften och där fick jag sätta på grimman. hm är det de ökade kraven som får henne att protestera eller har hon börjat bli mer vildponny ;)


På med tömkörningutrustningen och sen tog vi varvet runt ragnars hage i skritt.


Inne i paddocken värmde vi upp med lite trav. kändes som hon redan från början hamnade i en trevligare rundare form. sen lite öppnor i trav på långsidorna - något som hon uppenbarligen har fattat vad det går ut på och gör jättefint. försökte nån sluta men där är nog kuskkörarens brist på koordination som gör att varken hon eller jag fattar vad vi håller på med :) Efter det blev det galoppfattningar på volt, med fokus på att inte springa iväg och att ha en samlad galopp så många korta galopper med fattning nästan från skritt- mycket samlad trav och ganska snart avbrott. Amanda samlade ihop sig fint och laddade. En del galopper blev lite hastiga, vid några tillfällen började hon trampa på stället för att hon laddade och kasnke var lite frustrerad över vad hon skulle göra. Vid ett par tillfällen satte hon under sig så mycket att jag tänkte dethär är bra samling! nästan lite levadaktigt, och tror att det hade varit väldigt lätt att få ponnyn att tänka i de banorna. men det vill vi verkligen inte gynna. Trampandet och påbörjan till piaff är såklart inget man vill bestraffa, även om man ibland får mana på henne så hon tänker lite mer framåt istället. hon är riktigt duktig lillponnyn och vilken energi hon kan visa!


Mitt i allt kom grannen och frågade om jag ville ha ett badkar till hästarna och efter lite funderande så kom jag fram till att det kanske kan vara käckt att ha i stora sommarhagen. så han bar dit det. :)


Hanna red Jossan oxå i paddocken, jag han inte se så mycket, men det lilla jag såg såg riktigt trevligt ut, hon gör verkligen stora framsteg!

Efter hästeriet så blev det inte så mycket annat gjort, orkade inte ta tag i något mer utan hamnade framför brasan med en ny bok på readly - Gone girl - den som går på bio nu. Tror faktiskt att den kan vara bättre på bok :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar