måndag 20 oktober 2014

Helgen v 42

Arbetshelg igen.


I fredags red jag båda hästarna. Det blev dressyr i paddocken. Båda gick kanonfint! Jag har försökt höja kraven lite och införa både nya övningar inget avancerat egentligen och en lite högre nivå på utförandet. Jossan fick göra skänkelvikningar i trav, jättefint till vänster men svårare åt höger. Galoppen - öka och minska. Det låter lätt men hon är lite PRE i sin kropp och har ganska svårt för att öka. Samla är mycket lättare ;) Men när jag samlade - oj där minsann slutade jag åka och fick verkligen rida galoppen.


Amanda red jag barbacka, öppna i trav på långsidorna - det kändes som poletten ramlade ner och vissa steg var superfina! galopp från skritt - med samling - skitjobbigt tyckte Amanda som hellre ville springa iväg. Men fick till någon fattning där hon verkligen satte under sig. Klart förbättringsområde.


Klippte även lite större hål i nedre kanten av höhäcken - fast "staket"/galler visade sig funka skitdåligt. Höet ramlar inte ner utan blir fast och hästarna kommer inte åt det. Kan det även vara för att jag lägger i hökakorna intakta istället för att skaka på dem?


Lördagen började jag med pyssel utomhus. Grävde lite mer på "kanalen" till belysningen till paddocken som vi ska flytta. Det är fördel om det är mjukt i marken när man gräver, men någon måtta får det vara, när det bara är lerigt så blir det jobbigt. Jag föredrog den stora spaden istället för den specialspaden med extra tunt huvud för att gräva.


När det var klart tog jag och Jossan en tur, skrittrundan runt Björbäck, andra grusvägen och runt i skogen. Den var helt klart trevligare i dagsljus, förra gången red jag med grannen och då var det nästan svart. utsikten var verkligen oslagbar! så trevlig att jag var tvungen att sadla den lilla vita och ge mig ut på en till tur, denna gång med regnkläder och svampkorgen :) Oktober är verkligen den bästa svampplockningsmånaden, alla andra har gett upp och svamparna man hittar har ofta hunnit växa till sig riktigt fint. det blev ganska mycket kantareller och en god kantarellsås på kvällen och dagen efter mackor med kantarellstuvning.
Efter maten fick jag ett till ryck och började röja i garaget, packade upp en hel del lådor med allt möjligt "nyttigt" som jag hittade, bla sambons nagelsax som var saknad. Fick upp mina högtalare i gästrummet och kunde spela lite musik, nu saknas bara Tv- så har vi ett perfekt mediarum :)




På söndagen.
Blir man glad eller inte över att medryttarna hoppar ur bilen, tar varsin skottkärra & grep och börjar göra rent runt höhäcken - utan att jag bett dem. Det är rediga tjejer, sen får jag skylla mig själv att jag fick en redig stöt när jag höll på med staketet - när de satte på strömmen - som jag tjatat om att de ska göra ;)

Jag ägnade dagen åt att sätta upp mina lager hyllor i foderboxen och hjälpa till att städa ur Cs box, där han ska ha sina verktyg. Jag bytte även lysrör & glimtändare, tur att man har internet, jag försökte få loss dem men lyckades inte och vågade inte riktigt ta i, så jag googlade via mobilen och fick tips om vilket håll man ska skruva åt och då gick det bättre. Notera att det behövs 3 till lysrör. Skönt att få röjt upp lite och vad plats man får över när man packar lite mer välorganiserat. Eftermiddagen gick åt att fixa till staketet, sandpapprade grindhantag och hållare som rostat, bytte ut en del ihopknuta trådändar mot riktiga elreplås, http://webshop.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod100/15400.jpg Till sist fick Jag fick slått ner två stolpar mellan sommar/vinterhagen och såg att det tydligen sprungit en älg genom staketet och dragit ner tråd och haft sönder en del plaststolpar. Hoppas de håller sig borta när det blir el i tråden. Nu ska bara den gamla tråden bort och det öppnas upp mellan hagarna + jordas.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar