tisdag 14 oktober 2014

Jädra vaccination

Ja då var det nästa häst som ska vaccineras och nästa strul, jag har lyckats förlägga Amandas pass, Det ligger i pärmen Häst/katt, som ligger i någon flyttlåda någonstans *suck* vi har gått igenom garaget två gånger men måste ha missat den. så jag kollar i min kalender, har en påminnelse för amandas vaccination 15:e okt. men när jag kollar kalendern så var hon senast hos veterinären 23:e september?? suck jaja vi får väl se.



Igår fick Amanda börja med att sladda paddocken, lite orolig när draglinorna slår mot bakbenen men duktig annars. Sen drog vi tre stockar - mellanstora åt det mindre hållet. Lyftsaxen jag köpt räckte inte om de största stockarna - fast det är klart jag hade kanske inte orkat flytta den ändå :p Frågan är om timmersaxen hade nått? hon var duktig även om jag lyckades haka fast i en isolator med tömmen när vi skulle genom grindarna - lite trassel men hon stod stilla :)




Sen red jag Jossan i paddocken, hon kändes fin. Jag koncenterade mig på att vara mindre ostabil i min nedre boxar höft/mage/bål men utan att bli för stel, tyckte det kändes bra i lättridningen och fick en mer gungande känsla upp och ner istället för fram och tillbaka. Sen försökte jag tänka extra mycket på att inte bli stel i axlar/armar/händer. Jossan fick jogga fram i trav, sen öka/minska tempot i trav och lite galopp. Paus och sen trav - öppna på långsidan i trav, när jag kom åt henne blev det jobbigt och hon saktade gärna av. Fokus att komma in på långsidan med tänket av att man vill göra en liten volt i början av raksträckan så hon är böjd åt rätt håll. Öppnorna, hm kommer knappt ihåg vad det var jag gjorde när jag red för Thina A. Jag har för mig att om jag minns rätt när jag var med på någon av träningarna för div "akademiska" ryttare att man ska göra en öppna genom att tynga lite på inner sittben. Öppna upp med ytter skänkel. föra in framdelen med ytter tygel, ställning/böja med inner tygel.
http://bok.markus.ridakademi.se/9/R%C3%B6relserna/%C3%96ppna/1770#1770


Avslutade med galopp - kondition - spåret & fem varv på volter på kortsidorna. åt varje håll. Flåsigt och jobbigt :) Travade av med lite lägre form. Ja jag fattade galoppen med övre skänkeln och genast blev jossan mindre lätt i baken och nöjdare :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar