måndag 4 februari 2013

Ännu en helg - att överkomma trösklar

Har haft en helg i stallet.

Fredags - Red jossan bort till Norgården och tillbaka i skritt. Pigg och lite tittig. ca 1h. Amanda fick en promenad upp till masten, tog backen två gånger. mutade henne lite på slutet med havre jag hade i fickan och se då fick hon upp farten i skritten. Christian kom över senare på kvällen. jag lagade till kycklinglår inlindade i bacon, men påminn mig om att inte köpa med skinn, blev inte alls bra. :p men gjorde en godare sallad på avocado, rödlök och körsbärstomater.

Lördags - Red Jossan fjället och lite längre än vanligt. tog som vanligt till höger och red sen till sommarstugan och svängde höger. vände vid ridvägen. Pigg och glad galopperade ca 4-5 ggr lite längre sträckor och det kändes väldigt bra. även fattningarna. ute i ca 1h15min

Amanda - red fjälletvägen men till vänster förbi kossorna och ut på grusvägen mellan åkrarna. Galopperade och travade en hel del på grusvägen - ca hälften. på hemvägen fick hon fart under galosherna! :D jobbade på bra. Provade en ny sadel - Jackson Sancta cruz 16'' W. Men tycker den är för smal i bommen även om den verkar vara den sadel som ligger bäst. Fast det kan även bero på de antiglidpad jag köpte på naturnära för ca 240kr från globus. En genomskinlig. måste tänka på att amanda går bra mycket långsammare och samma runda som för mig och jossan tar ca 1h10min tar henne närmare två timmar :o

Söndag - Tog mig äntligen i kragen, det var ingen snö ingen is på vägbanorna ingen nederbörd eller vind ute. så äntligen fick jag tummen ur och körde jossan till ridhuset- Lunna GHRK. och såklart gick det jättebra. Konstigt att man går och ändå drar sig lite för det. Lastade på som vanligt utan problem, så underbart med en lättlastad häst, kan inte säga tdet tillräcklig många gånger. Lite otäckt i ridhuset och mycket spännande speglar, men det var inget speciellt hon reagerade på utan hon var mest taggad och lite på tårna. Travade och galopperade lite även genom svängarna och det kändes mycket bättre än i våran paddock. Men eftersom hon var så på tårna red jag en kortare stund för det kändes som hon tog i desto mer. Tror även att hon är lite snubbligare när det är djupare underlag? En gång snubblade hon till rejält strax efter en galoppfattning och höll på att gå ner på framknäna, trligen lite disraherad. var där i ca 40min innan vi åkte hem.

Amanda - red en kort sväng runt masten med Lotta/Kalle men hon var öm i ryggen, troligen sadel och lite träningsvärk sen gårdagen. hoppade av uppe på granplanteringen och tog med en restgran hem till deras hage. ca 40min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar