fredag 1 februari 2013

Tanke - om egoistiska hästtjejer

Mitt svar från ett annat internetforum på frågan om man är Ego när man som hästtjej lägger så mycket pengar och tid på sin häst.

Att ha häst är mer en livstil än en hobby. Iallafall om man äger häst.

Om man bor med någon innebär ju det att man måste acceptera den andras livsstil på alla plan. Vill din partner skaffa hund måste ju jag acceptera att en hund kostar, det kräver en hel del tidsmässigt och i engagemang att ha hund. Samma sak men lite annorlunda med häst. En häst kräver oerhört mycket i både engagemang, ekonomi och tid. och det kanske märks mer eftersom det inte är något man gör hemma.

Min nuvarande pojkvänn - som jag varken bor med eller har gemensam ekonomi med säger ofta när vi pratar om att flytta ihop. Att även om vi har skild ekonomi så innebär det att mina pengar går i största utsträcknign till mitt hästeri och vill han bygga altan, åka på gemensam resa eller äta oxfilée varje söndag så kommer han få betala för det. Svårt dilemma eller ganska enkelt? Kanske krånglar vi till det för mycket.

Jag tycker att hela familjelivet - synen på kärnfamiljen för tillfället är att man som förälder/mamma ska vara så självuppoffrande. Man får knappt ha något eget intresse och sätter man sina egna intressen framför sina barns så är man en hemsk människa och en dålig förälder. Så varför ska man inte vara lite ego? För om man inte kan ha en tillvaro som gör en själv lycklig hur ska man kunna göra någon annan det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar