tisdag 12 februari 2013

Helgen V 6

Helgens definitiva höjdpunkt var i lördags när en stallkamrat hade med en väninna och hennes 11åriga dotter. De skulle få rida hennes nordsvensk så båda var ridklädda. Men när de svängde in på gården fick de syn på Amanda som stod i hagen och såg sådär bedårande söt ut som bara en ponny kan göra Dottern hade noterat och kommenterat henne och Lotta nämnt att jag ev letade efter medryttare.

När jag kom in i stallet så frågade Lotta mig hur det var. En av mina medryttare till Amanda slutade ju nyligen då hon hade lite väl mycket med handboll och skola. Så visst kunde jag tänka mig att få lite hjälp med Amanda. Jag frågade tjejen om hon ville provrida direkt och kan säga att hennes uttryck var väldigt nära detta:

Sagt och gjort så hämtade vi in Amanda och jag berättade hur jag brukade borsta och sen visade jag henne hur jag brukade kolla hennes broddar. Sen sadlade vi och så fick hon rida i paddocken. Hon har ridit på ridskola ca 3år? Hon hade lite svårt med galoppfattningen i början så jag fick hjälpa till med rösten. Tror lite att hon försökte för mycket. Amanda fattar galoppen fint om man ger henne lite tid och sitter stilla. Tjejen var iallafall helt lyrisk och tyckte att Amanda var så fin liten ponny Tja jag kan väl inte säga emot och hon ville gärna bli medryttare och hade nog bosatt sig i stallet om hennes mamma inte fick hålla igen lite. Nu kommer hon på torsdag igen och då ska jag visa dem resten av stallpysslet.

Jossan och jag var ute på en lite längre skrittur igår söndag, Jag hade overallen på mig men frös om fötterna. Har varit inne i en period då jag är väldigt fusen vilket fått motivationen att falla i botten. Men ska försöka rycka mig i kragen även om jag inte vågar åka till ridhuset nu när det är lite mer snö ute. har insett att Saaben inte alls är lika bra dragbil som kian. den spinner gärna loss väldigt lätt och hade lite problem förra helgen när jag skulle parkera. Har iallafall blivit medlem i grannstallet så jag får använda deras paddock och de saltar sin så förhoppningsvis är det lite bättre underlag där.

Fredagen vilade båda och i lördags tänkte jag ridit jossan på förmiddagen men så försvann all tid till att hjälpa den nya medryttaren och eftermiddagen var det fullt upp med födelsedagskalasförberedelser. Chrisitan fyllde 50 i måndags och det firade vi med hans familj med skaldjur. Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar