fredag 1 februari 2013

Lappkast och oskrivna regler

Vårtecken:
Kanadagäss
Det är fortfarande ljust vid 17!! :D
Amanda tappade sina första hårstrån igår.

Igår - Torsdag var jag redan när jag kom till stallet på lite dåligt humör. Tjejen i stallet som hyrt min klippmaskin - Jag har inte använt den själv. Hade förra gången monterat isär den för att "rengöra den" efter klippning. Snäll tanke men det hade gått dåligt att göra rent den då den var kladdig av oljan och håret. Så hon fick den aldrig riktigt ren och sen erbjöd sig någon annan att "blåsa" rent den med kompressorn. Vilket aldrig blev av utan den blev liggande omonterad.

Igår skulle hon låna den igen och hade innan bett mig att montera den, för hon ville inte att den skulle gå sönder. så jag fick försöka sätta ihop den vilket inte var det lättaste eftersom jag inte ens visste hur den sett ut när den satt ihop. Men trodde jag fått ihop den. men när jag var på väg hem från jobbet igår ringde och sms:ade hon mig att klippmaskinen inte funkade och frågade om jag kunde hjälpa till när jag kom. Ok. Det visade sig att hon hade en god tanke om vad som var fel men inte ville göra det själv eftersom hon inte ville ha sönder den. Suck. Det fick mig verkligen att ifrågasätta om man verkligen ska låna ut/hyra ut sina saker. Vi fick ihop den igen och förhoppningsvis funkar den nu.

Hittade nu för övrigt denna eminenta beskrivning - tack Internet något nyttigt finns det därute i all data.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1002436

Började med att rida Jossan. Red vänster förbi sommarhagen och hon tittade lite på rådjuren som gick där. Var ganska pigg, och travade lite uppför första backen mot masten men det var mörkt. Så vände när vi kom upp dit grusvägen svänger och red till stallet. Red i paddocken. Cacao och Mia hopptränade igen för ulle, bra miljöträning speciellt som min röda yrhätta tycker det är jätteotäckt! Hindrena har hon inget emot, men att den andra hästen galopperar iväg och det smäller lite i bommarna är väldigt otäckt och extra otäckt när ryttaren ramlar av. Det blev lite lappkast och småhopp men hon höll sig ganska mycket på mattan. hon tyckte även det var lite otäckt med en åskådare som stod i ett hörn inlindad i en filt så hon började med att gena och titta skeptisk på dem när vi passerade men hon skärpte sig efter ett par varv bara genom att jag ignorerade dem och red på som vanligt.

Travade och hon hade en underbart fin trav av att vara lite på tårna. Ökade och minskade.

Men jag blev lite sur och frustrerad över att Mia uppenbarligen inte lärt sig de grundläggande och oskrivna ridhusreglerna:
uppletat från Svenska ridsportsförbundets - Säker med häst (vilken jag för övrigt tycker är till 80% totalt sanslöss smörja)

Vid självständigt arbete i ridhus/ridbana gäller följande regler:

• Vid ridning i båda varv hålls möte till höger.
• Skritt rides innanför fyrkantspåret
• Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantspåret.
• Halt görs i mitten av en volt.

Mia höll sig envist på spåret i skritt på långa tyglar - hon tyckte nog att hon höll till höger. Medan jag kom travande på spåret. Jag borde väl ha sagt till henne men fegis som man är så höll jag tyst. Men ska skriva ut och sätta upp mitt utklipp av regler. Jag tar bla bort regeln att man inte får prata & rida i bredd ;)

Red i ca 1h.

Tog sen ut amanda och red henne barbacka till vänster fram till T-korset. Höll nästan på att ramla av redan på gårdsplan när hon såg något otäckt och gjorde en helomvändning, rund ponnyrygg är inte det lättaste att hålla sig kvar på, men jag lyckades med nöd och näppe.

hon var pigg och fin och lite tittig. Jag hoppade på hemvägen och ledde henne och då skrittade hon på bättre än vad hon brukar. Ute i ca 1h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar