söndag 17 februari 2013

Helgen v 7

Fredags - blev en ridtur i miljöträningens tecken. Red ut ensam med Jossan till Oppänge och vände på 4H gårdens parkering. När vi ridit förbi oppänge höll de på att lasta en transport, jag hoppades lite att de inte skulle hinna ifatt oss på den smala grusvägen men det gjorde de och sen krypkörde de bakom oss och kom närmare och närmare. Det hade väl inte varit någon fara om inte hästen i transporten hade levt rövare så hela transporten brakade och knakade. Jossan blev lite rädd och drog in rumpan och upp med huvudet och började ge antydningar om att hon väldigt gärna ville sticka ifrån detdär hemska bakom henne. Så från att ha travat fick jag sakta ner till skritt. Hade tänkt att trava på grusvägen för att snabbare kunna släppa förbi dem och hade inte transporten kommit så nära hade det väl funkat. Men nu fick de vänta tills jag kom fram till parkeringsplatsen och kunde hålla mig ur vägen. På hemvägen mötte vi en lös hund, ganska liten som skällde ihärdigt och sprang emot oss. Lite otäckt det oxå men det gick oxå bra. Värre med husse och den lite större hunden som bar på en väldigt lång pinne :) Vi var ute i ca 1h och travade och skrittade hon kändes fin.

Lördags - Amanada hopptränade med Sofie som i vanliga fall rider Emilia och Hero. Hon är ju ganska erfaren när det kommer till hoppning och en tuff och orädd och väldigt duktig tjej så jag bad henne som har mer balans och rutin när det kommer till hoppning att hoppa in Amanda. Sa även till Ulle - tränaren att jag ville ha en okomplicerad och positiv upplevelse för Amanda, hon ska tycka hoppning är kul och det lyckades hon verkligen med. Vi var i säves paddock och det var en till ponnyryttare med som var lite mer erfaren och som fick göra lite mer avancerade övningar. Amandas övning gick ut på att hon hade en bom på marken, sen en studs med två riktigt låga hinder så det var mer som förhöjda bommar. Sen ett galoppsprång till ett litet kryss och sen 6 galoppsprång till ett litet rättuppstående.

Första gången skrittade hon över och sen fick hon ta det i trav. det gick bra även om hon tvekade lite. Lite undertempo så tipsade om att försöka driva på lite och tänka lite mer framåt. Sen tog de det i trav och gick över till galopp och det gick så bra. När hon fått till en riktigt bra gång slutade vi för dagen.

Jossan red jag i säves paddock på eftermiddagen och det var bra för vi var ensamma. Mycket otäcka saker, nästan fler än när vi var där första gången. och hon ville gärna gena. men red på framåt och låtsades inte så mycket om de otäcka sakerna och för varje varv blev det lite mindre otäckt. Travade på spåret och red en hel del snett igenom för att inte bara var i det lite djupare upptrampade spåret. Sen galopperade jag ca två varv åt varje håll. Fattningarna blev jättebra och sen kämpade vi med att hålla galoppen genom svängarna vilket var jobbigt. Men det gick. :) red i ca 1h, varav ca 20min i paddocken. Ville inte hålla på för länge då hon inte är van vid det djupa underlaget. Men hon var väldigt framåt och gick väldigt bra.

Söndag - Red ut med A-K/Keiron, Anita/Rocky och Sofie på hero. själv red jag Jossan. Vi red hela rundan runt Clareberg!! :D bad att få ta det i ganska lungt tempo och efter första galoppen i en ganska saftig uppförsbacke insåg jag att jossan inte heller var riktigt redo för det. Så det blev några korta galopper på lite slätare mark, jossan var lite stressad av allt sällskap och var inte riktigt så rund i galoppen som jag önskat och stretade uppåt med huvudet. Men det får ta sig med mer styrka. Travade en hel del. Det otäckaste var nog att gå över träbron och fotbollsplanen där de hade träningar. Men det gick bra båda. innan stockarna skilldes vi åt och rocky och Hero red före då de ville galoppera över stockarna. A-K och jag väntad en stund och red sen efter i trav. Bra träning för alla hästar att skiljas åt och som vanligt hade Jossan inga problem med det. Travade och skrittade sen hem och det var skönt för hon var inte helt slut när vi började närma oss stallet även om hon kändes lite trött. vi var ute i ca 1h 20min. Så himla gött att kunna rida hela rundan :D

Jag ska snart ut och röra lite på Amanda oxå men först lite städning inne och lite kladdkaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar