torsdag 7 februari 2013

Sjuk och frisk

Måndagen blev en mysdag med dottern så båda hästarna fick vila och jag lagade lite makaronipudding och så tittade vi lite på film.

Tisdagen åkte jag tidigt från jobbet och hem och lastade på Jossan som så vanligt snällt gick på transporten. Kan inte sluta tjata om hur skönt det är att ha en lättlastad häst :) Åkte till Ale och efter lite väntan konstaterade veterinären efter att longerat i trav och galopp och böjprov att hon hade 0.5 grad på Höger fram när hon böjde lågt. Kunde bero på en vrickning. Tog lite plåtar oxå och senskadan såg mycket bra ut! :D inte aktivt och mindre "luddigt och poröst". Men vetrinären avrådde från att ha snösulor då hästar med tunna sulor som Jossan har ofta är känsligare för snösulor än hela sulor då de "nöter" mer. Nämnde även att tåbroddarna kan orsaka lite snubblingar på överullningen inte blir optimal. Så när jag kom hem skruvade jag ur tåbroddarna fram. Konstaterat en frisk häst med ev en lätt vrickning.

Onsdagen - Linnea vaknade mitt i natten och hade ont i magen, var varm och hade svårt att sova, på morgonen höll magontet i sig och hon kände sig lite yr och ont i huvudet. så hon fick vara hemma. På eftermiddagen gick jag ut och red Jossan ca 1h i skritt. uppför mastenbacken och en liten bit under kraftledningarna men traktorvägen är verkligen kass, där det i vanliga fall är lervällingssjöar hade det frusit till lite småförrädiska isgator. Red sen bort till kärringestallet, har för övrigt blivit medlem i deras klubb, hörde att de saltar sin paddock :) Köpte även morötter på bengts foder - 50k för en säck.

Idag torsdag är jag på jobbet igen och linnea på skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar