onsdag 27 februari 2013

Bäst hittils

Söndagen - jo kände mig piggare och red Jossan på förmiddagen. Jag fick sällskap av Hero/Sofie. Det var riktigt skittråkigt underlag, hårt och isigt även på ridvägarna och det blev inte bättre av att det blåste en isvind från norr som gick genom ben och märg. Det blev väldigt lite trav och en kort galopp. Vi red uppför fjället och till höger men vände tidigare än vi brukar. Jag red ner för stora backen och det gick bra. Nojjar ju över att Jossan ska snubbla på väg ner.

En kort galopp på fältet intill vägen där Hero tog ledningen och Jossan som nog inte riktigt var beredd på det - eller var det hennes matte som inte var det - startade med en rejäl bock och sen en till innan vi kom framåt istället för uppåt. Fick tyvärr bryta av lagom tills vi fick ett bra flyt och sen skritt på asfaltsvägen hem.

Söndag em var jag däckad igen.

Måndagen blev det vila för båda hästarna. Velade länge om jag skulle åka till jobbet men vi skulle ha möten som blivit uppskjuta och jag tänkte att det var lika bra att få dem överstökade.

Tisdag - Jag hjälpte Lotta med intaget - men behövde inte ta alla hästar då Mia och Anita redan hjälpt till. Får hoppas att de hittar en bra medicinering mot hennes reumatism som hon precis fått diagnoserad. Det är jobbigt när kroppen inte är med.

Jag började med att fixa stallet - vilket tog sin lilla tid och hade sadlat och var klar för avfärd först vid 19:20 - Gick ut i stallet strax innan 18. Men fick även satt upp en krok i Amandas box som jag ska fästa hennes vattenbunke i då hon lyckats välta den ett par kvällar i rad vilket har resulterat i en plaskblöt box. - Inte populärt från mattes sida. Red bort till säves paddock och fick snällt sitta av och tända lyset, men verkar som vi har kommit över våra problem att sitta upp från pall iallafall.

Jossan var pigg och tyckte som vanligt att det var lite otäckt i säves paddock. Började trava ganska omgående. Vägarna är långtifrån spikraka och där de ska vara, hon genar gärna i de hörn där hon tycker det är otäckt och vill bli utåtställd. I högervarvet känns hon inte helt rak vill gärna förböja sig innåt och puttar ut ytterbogen och in med rumpan innanför spåret - allt är troligen sbs som min kollega säger - Skit bakom spakarna. Men däremellan *mums* Rider en hel del på hackamoret då det känns som jag får ett stadigare stöd och att hon vågar lita mer på min hand, framför allt i galoppfattningarna. Travar gör hon som det gällde livet. Lite överilat om man låter henne springa iväg och lite bakom hand/ihoppkrullat om man samlar ihop henne.

Matte fokuserade mycket på att rida med magen, för att avlasta sina stela axlar och nacke. som jag har upptäckt har blivit värre ju mer jag rider och som är ett tydligt tecken på att något är fel i min sits. Så avslappnade axlar, stilla händer och balansera på "mellangärdet". jo det gjorde nog susen. kände mig rakare och det avspeglades även på Jossans rakhet. Igångsättningarna blev bra, tänkte försöka börja med lite nedsittning och jag vill gärna lägga dem i början men så kom jag att tänka på att det kanske är jobbigt ändå för henne i början av traven?

Red mycket längst med spåret och med snett igenom, tog även ett par varv på volterna i trav. Men det är jobbigt, jobbigt tycker jossan. och vill inte ge efter i innersidan. Jobbade även lite på att få lite ställning på kortsidorna.

Galopperade ca två varv åt varje håll, ett varv i taget och sen ny fattning. Inga bocksprång. Jag fattar och låter henne sen rulla igång på egen hand vilket funkar bra. Lite obalanserad i svängarna och ville sakta av när matte berömde. Blev lite överilad när hon började förvänta sig fattning.

Avslutade med lite mer trav men fick lite snubbel så tror att hon blev lite trött. Detta var det absolut bästa passet jag någonsin haft på Jossan! :D Red hem nöjd, glad och inspirerad!

Helt OT. Har även haft lite problem med min visdomstand - den som sitter till höger övre käken. Den har kommit fram halvvägs och blev lite infekterad i tandköttet runtomkring. Svårt att hålla rent. Men efter lite extra borstning och flux så tror jag har läget under kontroll. Egentligen borde man ju ha tagit alla visdomständer när man höll på- Har tagit bort de i underkäken. Men det är lätt att vara efterklok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar