måndag 4 maj 2009

Oplanerad vila - torven slut

Onsdagen hade medryttaren Gaston.

Torsdagen blev det en planerad vila. Vi tog vägen förbi stallet på väg till valborsfirandet vid backa. Det var massor av folk där och jag inser att jag blir mer och mer folkskygg för stora samlingar med åren. Jag kommer nog sluta som eremit. Linnea hade iallfall kul och åkte rutschbana så hon flög :o

Fredagen var jag ledig och red både Herr P och Gaston. Herr P fick en uteritt på ca 50min. Såklart stog han inne i ladan och åt tillsammans med den ragnlägsta hästen. Trots att det var helt underbart väder. Red upp i skogen över åkern och tillbaka runt stall Adam. på hemvägen var P pigg på gränsen till stissig. Vägen hem är på "asfaltsvägen" och vi lyckades såklart pricka in bussen som kom upp bakom oss. Alldeles innan hade P blivit helt till sig för att det skvätt upp grus på vägräcket och hoppat runt. När bussen kom var den snäll och saktade in men med jämna mellanrum så kom det luftpuffar som fick det att krypa i kroppen på Herr P. Tyvärr fans det inget ställe att rida av vägen eftersom det var ett halvbrant sluttning på sidan och på andra sidan sluttning uppåt. P höll sig i skinnet ända till bussen var jämnsides då började han backa i hög fart för att slippa den otäcka hästätande draken :) Men när bussen kommit förbi så stannade han.

Sista biten hem gick iallafall utan missöden.

Sen fick sig Gaston en uteritt, det var ju för fint väder för att rida i paddocken som är hemskt dammig just nu. Red en kortare vända in i skogen och snirkade runt på lite olika stigar. Mitt inne i skogen träffade vi ett rådjur, stog ca 10m bort. Det är helt otroligt vilka naturupplevelser man kan få från hästryggen de flesta djur är ju inte speciellt rädda för hästar. Gaston tyckte det var spännande och gav en första "oh vad otäckt" reaktion. Men så sa jag till honom hörödu gaston ska vi inte gå fram och hälsa ;) Tja det kanske inte var en så dum idee trots allt så han spetsade öronen och började gå framåt. Men då gick rådjuret iväg. Annars hade det säkert blivit närkontakt av tredje graden :) Lite trav blev det på de ställen där "stigen" var fin och en galopp hann vi prova på. ute i ca 45min?

Lördagen. Jag hade planerat att rida i paddocken då Linnéa följde med, vi kom iväg lite senare än planerat åkte vid 11. Linnea och jag var lite sega på förmiddagen :) Anders hade redan åkt till sina föräldrar på fredagen och vi skulle åka dit på em och sen var det Linneas kusins konfirmation kl 16. Något man inte fick komma försent till. Torven i stallet har varit slut men det har sagts att det skulle komma ny snart. något som har dragit ut på tiden och nu började det bli lite kris. När jag mockat klart var linnea jättehungrig så vi åkte in till "stan" och köpte en korv och tänkte köpt torv men den var såklart slut i affären oxå. tillbaka till stallet igen och gjorde iordning maten och sen hade klockan flygit iväg så det blev till att stressa hem och klä sig fint och åka iväg. jag lyckades bränna mig på en brännässla på ett finger och det sved hela dagen :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar