måndag 25 maj 2009

Pappersberget - internet och tidningar

I helgen städade jag upp i några av våra garderober. Gamla tidningar & böcker ska rensas ut och säljas. Sorterade alla tidningar i nummerordning och det blev ett par högar! Många kg papper. Kanske inte ett par regnskogar, men väl ett par träd. I en garderob hittade jag ett mumifierad mus som vår gamla katt antagligen släpat in där för länge sen! :o Man inser att man inte är inne i skåpen speciellt mycket.

Jag vet att jag är en hamster, jag skyller det inte på generna utan uppfostran. Min mamma är en ännu värre hamster än jag. Så det har sparats tidningar från min ungdom som jag har släpat med mig när jag flyttat. Helt knäppt! Speciellt med tanke på hur ofta man läser dem dvs aldrig. När jag var tonåring köpte jag många tidningar begagnat och läste väldigt mycket både serier och böcker, men böckerna lånade jag mest på biblioteket annars hade jag nog behövt en container. Min snart 6åriga dotter tycker att några av dem är kul att bläddra i, men nuförtiden köper hon mest nya tidningar, Barbie, Prinsessan, Pokemon mm

Nu ligger gamla Larsson, Fantomen, Ridsport, Hästmagazinet, Seriemagasinet, Heminredningstidningar mfl och väntar på att säljas. Eller finns det ett andrahandsvärde på tidningar? Jag tänkte lägga ut dem på blocket för ca 5kr/st + paketpris om man köper flera. Någon kanske vill ha lite sommarläsning för hängmattan eller utedasset. Hästtidningarna tänkte jag "skänka" för annonspris till intresserad, tänkte att kanske en ridklubb kan tänkas vilja ha dem i sitt klubbrum?

Böckerna har jag rensat i den utsträckningen att böcker som jag hittils inte läst kommer säkert inte läsas i framtiden heller. Jag ärvde många engelska pocket av min gamlefarmor för nästan 5år sen? Som jag har tänkt mig att läsa men som det inte blivit av. En hel del gamla databöcker som sambon samlat på sig hängde med i utrensningen. Kvar är nu bara böcker som jag tyckte var bra när jag läste dem och kan tänka mig att läsa igen, plus en del litteraturklassiker som kanske pryder bokhyllan :)

När jag höll på att rensa och titta på alla tidningar som man läser på sin höjd en gång och bläddrar igenom ett par gånger. Men som man gärna vill spara av någon sorts värde, en artikel som kan vara intressant i framtiden, ett recept man skulle vilja göra, en seriestrip som var rolig. Då kom jag att tänka på internet. Internets möjligheter är långtifrån utnyttjade till max. Att läsa och prenumerera på "digitala" tidningar måste vara framtiden. Att kunna ha mängder av tidningar men som inte tar plats, lättare kunna bokmärka ut favoriter och sortera och kategorisera artiklar, strippar och även bilder i tidningarna. Det måste väl ändå vara framtiden. Flytta den fysiska städningen till en virtuell miljö där man lätt kan trycka på en papperskorgsikon när man tröttnat på dem. De flesta tidningssidor på internet nu är fokuserade på att antingen sälja prenumerationer eller att få läsarna att vilja köpa tidningen genom att ha utdrag av artiklarna på sidan. Dagstidningar har mer utnyttjat den möjlighet som internet ger och har artiklar i sin helhet men att kunna läsa hela tidningen på internet är ofta helt omöjligt då det är svårt att veta vad man läst och man går ständigt i cirklar pga "back to hell" som jag pratat om i ett annat inlägg. Veckotidningar, serietidningar och månadsmagasin är dåligare på att utnyttja internet men jag tror att möjligheterna är obegränsade och skulle locka ett läsarkrets som de aldrig kan få i med vanliga papperstidningar.

Så kom igen, utveckla mer "portaler" för att kunna läsa tidninagar på internet! Rädda skogarna och rädda läsarna för tidningsberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar