måndag 18 maj 2009

Sommarbete

Sitter på jobbet nu och är dubbelt så trött som vanligt. Igår började jag känna av gräsallergin och var riktigt tung i huvudet. Men sen hittade jag ett piller i väskan och det blev bättre men imorse kändes huvudet tungt igen jag snoozade en gång sen stängde jag av väckarklockan och somnade om :o Vaknade 7:30 och det blev en stressig måndag morgon.

Murre vår katt har varit i slagsmål igen, jag såg igår att han var svullen på ena kinden och hittade en klo i pälsen när jag tvättade ett litet sår. Men det var inte bättre igår så han får åka in till veterinären, igen *suck*.

Det går som tur var bättre på hästfronten, Gaston fick ju en halvt oplanerad vila på tre dagar förra veckan, Hovslagare, vila och sommarbete! I fredags jobbade jag sent och åkte till stallet vid 19:30. Där träffade jag Herr Ps matte (för er som inte är med så är det M som även är medryttare på Gaston) och medryttaren till nordsvensken. Jag tog på Gaston ett par boots och sprayde honom med flugmedel sen ledde vi tre pigga hästar till sommarhagen som ligger ca 1km? från stallet. Man ser hagen från stallet. Vi släppte dem och jag förväntade mig nog lite mer "liv" De luktade på varandra men det var inte speciellt mycket pip eller sparkar. Nordsvensken var den som var gladast, han var såå söt! studsade runt på stället som en liten hm eller ganska stor rund gummiboll. Sen åt de! Vi tittade en stund men det verkade inte bli mer livat än så. Jag tog av bootsen eftersom Lena sagt att Gaston gärna gör det själv annars :)

På lördagen kom jag på eftermiddagen efter ett långt och dyrtare än beräknat besök på IKEA. Linnea var med och innan vi åkte var det ganska varmt men när vi kom till stallet efter IKEA var det betydligt svalare. Vi hämtade Gaston i hagen och han hade alla skor kvar! :D Jag red i paddocken och Linnea var med och instruerade lite men hon är lite farlig att ha i paddocken eftersom hon gärna rör på sig och inte står stilla fast jag säger till henne. Men ganska snart tröttnade hon och satte sig i bilen som jag parkerat intill paddocken. Gaston var trevlig men lite småseg. Det är nog jobbigt att gå på bete :)

Igår - söndag hade jag både Gaston och herr P. Jag åkte till stallet runt tolv och började med att mocka (för sista gången  innan sommaren :)) Sen hämtade jag in båda hästarna. Det är ganska käckt då det är en lång gång mellan hagarna och jag satte för tråden i början av gången, släppte sen ut Gaston och Herr P ur sommarhagen. De traskade snällt iväg i halva gången iallafall. Jag tog in P och Gaston och ställde dem på gången och borstade båda. Här gäller det att vara effektiv. P fick gå in i boxen och Gaston och jag red ut mot säve genom skogen, när vi kom ut på grusvägarna såg vi en ryttare som red i en hage. När vi fortsatte ner till asfaltsvägen hörde jag att den andra ryttaren kom bakom mig, hennes häst taktade så jag stannade för att släppa förbi dem. De skulle åt samma håll som oss och det slutade med att vi slog följe. Hon var ny i området och hade nyligen blivit medryttare på hästen så jag visade henne den ridvägen jag hade planerat att rida. Gaston sköte sig som en ängel både i trav och galopp, men han flåsade och flämtade, konditionen är väl sådär med magen full med gräs :D Efter ridturen fick han komma in i boxen och äta sin kraft och jag red ut barbacka på Herr P som var pigg men bara på ett trevligt sätt, vi tog en tur på de urfina skogsstigarna! Det luktade varm tallbarr och sommarkänslorna slog in på full växel, sen luktade det gräs och det gillade inte huvdet lika mycket. Vi var ute i ca 30min.

Jag släppte in båda hästarna i gången mellan hagarna och de började med att hälsa på hästarna i hagarna brevid sen travade Gaston och P till sin hage där de väntade när jag hann ifatt dem och kunde släppa in dem.

Det är så skönt för Gaston verkar trivas jättebra med sina hagkomipisar och de ser verkligen ut att blivit kompisar! Inga bitmärken och inga skor som flugit de nosar på varandra och verkar följer efter varandra :D Kan ju vara därför Gaston är lite tröttare, de roar sig säkert när vi inte ser dem ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar