onsdag 6 maj 2009

Tömkörning

Inspirerad av en arbetskamrat som tömkört på sin ridlektion och med tanke på blåsten som gjorde mig lite avvaktande inför en uteritt (på en extremt pigg häst). så kom jag fram till att idag skulle det tömköras.

Men det är bara att inse att tömkörning är svårt! Inte nog med att försöka att inte trassla ins sig i tömmarna, att hamna i rätt position i förhållande till hästen för att få den dit man vill och man inser även att när man inte sitter på ryggen och bara försöker styra med tyglarna då blir det inte alltid som man vill.

Gaston och jag lyckades totalmissförstå ett par gånger och blev nog lika frustrerade båda två. Den största fördelen med tömkörning är att man ser hästen på ett helt annat sätt och att man själv får ganska mycket motion :)

Vi avslutade med lite löslongering och Gaston drog några racevändor i galopp innan han travade runt mig. Sen fick han gå ut i gräshagen medan jag  mockade.

Jag hade kvällsfodringen i stallet och det tar sin lilla tid, ska se om jag inte kan sponsra stallet med en kärra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar