tisdag 19 maj 2009

Träning - första för U

Att vara ute i god tid har väl aldrig varit min starka sida så igår när jag var i stallet vid 16:30 och skulle träna vid 18 så blev jag nästan lite rastlös när jag inte behövde stressa. Tränaren var en kvart sen så jag fick lite extra tid över. Jag hämtade in Gaston från hagen som var ensam kvar och hade varit lite upprörd när kompisarna lämnade honom men han stog lungt när jag kom. Jag ställde in honom i boxen och borstade lite på honom tittade lite på lektionen innan och sen kom Gastons matte. Vi pratade en hel del innan det var dags att sadla, då kändes det plötsligt som det blev lite bråttom men ingen större fara. Jag red fram i skritt och trav och fick sen börja lektionen.

Det började med att jag fick se till att han skulle gå fram utan att jag gungade fram honom med sätet och kroppen :blush: en impuls med skänkeln så skulle han gå av sig själv, som tränaren sa han ska vara så alert att han svarar på det och inte gå och vara för "trygg". Det funkade ganska bra men det är ju såå lätt att börja gunga igen. Samma sak i trav, jag har ju ställt in mig själv på att jag ska trava ordenligt men min kropp för jag har märkt att han travar bättre då, men det är helt fel, jag ska inte behöva anstränga mig så mycket det är Gaston som ska göra jobbet :blush: Fick sitta och känna att jag sitter rakt, speciellt i vänstervarvet rak yttersida, få ut revbenen (den punkt där revbenen slutar dvs). Räta upp huvudet och blicken och inte "förböja" mig själv dvs titta för mycket åt det håll jag vill svänga åt, hellre ha så att näsan pekar ut över ytterörat och sen kunde blicken få följa voltspåret till viss del. Axlarna och höfterna ska följa hästens böjning. Sen samma sak i galopp, där jag även fick jobba lite på att krama med ytterhanden, Gaston passade på att sakta av när jag kom åt honom men på slutet kändes det riktigt bra! Jag satt även lite ner i traven :)

Både Gaston och jag var trötta efteråt men mycket nöjda!! och den nya tränaren kändes jättebra, det var lagom nivå på övningarna och på instruktionerna och det kändes som om bitarna föll på plats. Det kanske finns hopp ändå :) Tror att Lena tog lite kort? hon kanske har lust att dela med sig :) och nej hon får inte tillbaka sin häst till hösten och som tur var ville hon inte ha tillbaka honom (men bara pga platsbrist) - tur för mig!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar