onsdag 20 maj 2009

Varböld & svullen

Ot från hästeriet.

Stackars Murre, vi upptäckte en varböld på ena kinden i helgen. Jag hittade en fästing och ett litet sår. Tog bort fästingen och tvättade såret. Men bölden blev större och jag fick ringt veterinären på måndagen, på kvällen när jag kom hem hade bölden spruckit, det rann var och var mycket äckligt men Murre var snäll när jag försökte tvätta så gott det gick. På tisdagen fick han följa med till jobbet och sitta i buren, han var så tyst och snäll att några på jobbet inte ens märkte att han var med. jag hade tid 14:10 och var där i tid, men när jag väntat i en halvtimme såg jag nog både trött och sur ut. Tur nog hade de en snäll sköterska som såg att jag suttit och väntat så länge så hon jagade rätt på min veterinär.

Murre fick som jag förväntat mig stanna hos veterinären och bli "opererad" de satte in ett dränage och sydde. När jag hämtade honom senare på kvällen var han ganska groggy och hemma har han gått och stött i allt med kragen och har därför mest hållit sig stilla. Två till besök blir det, de ska ta bort drängaget och sen ta stygnen. En nätt räkning på 2350kr :/

Igår hade jag ännu en skön kväll i stallet, jag har tänkt att det ofta är för bra just nu så det måste snart hända något katastrofalt. Realist, eller pessimist? jag tror på det första. Jag tog in både herr P och Gaston från hagen samtidigt. Herr P hängde på eftersläp och Gaston fick jag hänga efter, tur att ingen av dem drog iallafall, tyckte mina armar blev långa nog ändå. Gaston fick gå in i boxen och fick mat och P och jag skrittade ut i ca 1h. Han har fått ett sår på ena benet och i måndags när hans matte upptäckte det var det inte svullet, men igår såg benet betydligare svullnare ut. Men med erfarenhet av en lymfangithäst så brukar det ju vara bättre att de rör på sig. Tvättade såret med slangen och sen red jag ut barbacka, vi tog asfaltsvägen så han inte skulle slå emot såret. Pigg och snäll men det var lite otäckt en gång när vi red förbi verkstaden där det nästan alltid surrar. Men det gick bra det oxå. Han såg lite mindre svullen ut i benet efter ridturen.

Släpade med båda hästarna till hagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar