tisdag 7 maj 2013

Körtävling - Inte lätt att tolka TR

Fredag  - Var iväg till GHCC och förberedde banan inför tävlingen på lördag. Konstaterade att det är ett riktigt blåshål och att dressyrbanorna för körning är ofantligt mycket större än för uppsuttendressyr. 40x80m för körning är den "korta" banan, motsvarande i dressyr är 20x40. När vi mätte upp det på den "stora" grusridbanan vi har" så krympte banan och det blev inte mycket till framkörningsområde.

När vi kom hem red jag Amanda runt oppänge. Lite seg, galopperade lite och travade. ca 1h hon kändes lite seg.

Lördag - körtävling Linnea och jag var uppe med tuppen och Linnea var mycket förväntansfull. Vi fixade till sekretariatet och sen fick Linnea en dipp då hon inte kände de övriga som skulle hålla i kafeterinan där det var tanken att hon skulle hjälpa till. Men efter en presentation och så blev hon satt på att förbereda varma mackor så blev det bättre. Jag är glad att vi var inomhus, det blåste kallt även om vädrets makter var med oss och det inte regnade.

Lärde mig ett par saker. Alla körtävlingens moment räknas om till "straff"poäng. Dvs när man räknar ut dressyrpoängen räknar man inte procent i slutändan utan man tar totalsumman drar av de poäng som ekipaget fick och kvar får man straffpoängen. Vilket är "resultatet" dvs i Lätt program 2 kan man få 150poäng totalt, ekipaget får 92 "poäng", 150-92=58 vilket är slutresultatet, och såklart vinner den vars slutresultat är lägst.

I precisionen där man kör en bana med koner som har bollar högst upp som markerar en rivning när de ramlar ner. Varje rivning medför 3 fel + 3extra sekunder på tiden som läggs på. Det finns en maxtid som man inte ska överskrida, en för ponny (alla kategorier) och en för häst (som är kortare än för ponny). Det är inte enbart tiden som är den vinnande. Ungefär som i hoppning hamnar de "felfria" främst, dvs en som har rivit ner ett hinder(boll) kan aldrig vinna över en som har "fel" även om totaltiden inkl straff är lägre.

Detta var klass som bedömdes enligt A:0 - dvs utan "omkörning" för de som var felfria.

Kan säga att det inte är helt lätt att komma fram till detta när man läser TR. En lärorik tävling. Vi var klara vid 14 och det var ganska lagom.

När jag kom hem longerade Amanda i paddocken, hon fick galoppera ett antal varv och fick små tokryck. Jag insåg när jag var klar att hon har mycket bättre kondition än vad hon vill erkänna. Trots lite galoppintervaller med ökad galopp så var hon varken svettig eller flåsig. ca 40min.
Sen red jag Jossan runt säveskogen med Lena/Cacao. Lite trav och lite galopp med bock i fattningen. Tror jag överfaller henne och att fattningarna blir ofta ganska dåligt förberedda, det är nog därför hon bockar i dem. Lite lerigt men bra träning.

Söndag - Jossan - Red i paddocken same precidure as usual men ökade intensiteten lite i galoppmomentet, hon blev lite svettigare än vanligt. Alma hade amanda och red barbacka i paddocken och lyckades glida av två gånger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar