torsdag 2 maj 2013

Valborg 1maj

Tisdag: Amanda var vrålhungrig på morgonen och följde mig ivrigt innanför boxen när jag var ute på morgonen och fodrade och fixade i stallet. Ett par bajshögar och matte kunde pusta ut även om hon fortfarande dricker alldeles för lite i mattes smak.

Efter jobbet tog jag en promenad med Amanda upp runt masten och en sväng i skogen ca 40min. Sen åkte Linnéa och jag förbi hennes pappa och grattade honom med presenter och så fick jag några till presenter. En uggla i cement att ha i trädgården, ett par plastglas som jag önskat och en ljuslykta. Sen åt vi tårta och tittade på Linnéas rum som de röljt upp, slängt ut madrassen under sängen och ställt in ett skrivbord och hurts, riktigt fint.

Jossan har varit lite snorig, vitt tjockt snor men har inte varit märkbart hängigare. Red i paddocken, ungefär samma som vanligt men tog galoppen i första passet. Trav öka/minska längst mer spåret, galopp på spåret öka/minska. Tyckte att galoppen kändes bättre ca 1½-2 varv åt vardera håll i taget. Lite flåsig blev hon. skrittpaus och sen ett till pass i trav, volter  & minska/öka igen. ca 50min.

Onsdag: Ledig! och ett härligt vårväder även om det fortfarande blåser lite kallt så man inte riktigt kan njuta av solen. Det gäller att hålla sig i rörelse :) Linnea var minst sagt seg sov till 11:30, jag pysslade inne tills hon vaknade och fick lite hjälp i stallet sen. Men fick skicka in henne att byta till stallskor då hon kom ut i sina vanliga gympaskor.

Sen pysslade vi i trädgården, grävde upp rabatten och planterade penseerna jag fått i födelsedagspresent. Linnea planterade lite i krukorna och katterna jagade rötter som vi kastade över muren.

Red ut på Jossan, hon var pigg och tittig! hade nerverna på utsidan. Red genom säveskogen och runt svensby stallet. Det var lerigt på sina ställen. på vägen ut skrämdes hon av en långtradare och gjorde två piruetter och sen höll hon på att sätta sig när fåren bräkte vid svensby men höll sig i skinnet. Jag tänkte på Ulla och försökte ha långa tyglar andas och sitta som vanligt. Lite trav men mest skritt. ca 45min.

Amanda fick ett lungt pass med Emilia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar