tisdag 7 maj 2013

Willys självscanning

Idag Dissar jag Willys Självscanning.

Jag skaffade det för ett tag sen men tyvärr är jag inte så ofta på min närmsta Willy butik då jag av geografiska skäl väljer den Ica affären som ligger på "rätt" sida av vägen. Men ibland lockar willys över mig på andra sidan vägen med något bra erbjudande.

Men jag la märke till att varje gång jag handlade på Willys så fick jag avstämning. Efter ca 3-4st avstämningar utan några anmärkningar var jag tvungen att nämna för kassören att jag ständigt fick avstämningar och hon frågade om jag handlade där ofta. Nej. Aha då är det nog därför.

Men vänta nu.

Jag handlar där sällan
Jag får inga anmärkningar på mina avstämningar.
jag får avstämning varje gång jag är där.

Tror ni att jag kommer handla där oftare eller mer sällan om jag får avstämning varje gång jag är där och använder självscanningen?

Notis: mailade till willys och fick följande svar:
Hej Sandra,
Tack för ditt mejl. Vill börja med att ber om ursäkt för det svar du fick i butiken, det stämmer inte. Den avstämning som görs sker slumpvis. Hela systemet är upplagt så att avstämningarna sker slumpvis, så i butik kan man inte styra det. Det är en säkerhetsåtgärd för att varken vi eller kunden på något sätt skall kunna lista ut när avstämningarna sker.

Att vi har dessa avstämningar är till för både kundens och vår säkerhet, så att inte scanningsystemet  gör fel vilket kan visa sig vid en avstämning. Det kan inträffa att man tyvärr får täta avstämningar, vilket förstås kan kännas jobbigt för dig som kund. Men om nästa avstämning kommer efter längre eller  kortare tid, det är slumpen som avgör. Det är inte heller så att vissa kunder råkar ut för fler avstämningar än andra, utan skillnaden ligger i tiden mellan avstämningarna. Information om att avstämningar kommer att ske fanns med i avtalet för scannerkortet och i och med att man skriver under det, accepterar man också att butiken kommer att genomföra dessa vid olika slumpvis utvalda tillfällen. Om något känns oklart eller du har fler frågor på detta, kontakta oss gärna så lovar vi att vi omgående kommer att svara. 
Med vänlig hälsning
Kommunikatör

1 kommentar:

  1. Händer alltför ofta kontrollera dem som ni bör i stället

    SvaraRadera