tisdag 7 maj 2013

Sel- och vagninpassning

Ska man skaffa hästutrustning för skogskörning ska man tydligen åka till detta ställe

http://www.flobyoverskottslager.nu/hastutrustningar.htm

Ska ta en sväng förbi nästa söndag när vi varit i Örebro :)

Igår bad jag Christian komma förbi, han ska hjälpa mig att justera vagnen/rockarden, bla höja sitsen/kuskbocken så jag kommer lite högre upp och sen sätta dit "öglor" för bakselen på skaklarna. Man vet hur man vill att det ska se ut/funka men det är inte helt lätt att veta vad man ska leta på när man söker på ev delar man kan använda.

Det är viktigt att vagnen är balanserad så att den inte har för mycket vikt i skaklarna när de ligger i fästena, men får ju samtidigt inte tippa bakåt. Man kan justera detta ganska mycket beroende på var kusken sitter.

Så vi selade på Amanda, fick även satt dit snabbkopplingarna på svängeln och justerat draglinorna - Christian fick med andra ord göra nya hål vilket inte var det lättaste i det tjocka lädret. Men tror det blev bra. Vi satte även på bakselen och kollade var fästena bör sitta.

När Amanda var förspänd, så var det lika bra att köra lite. Vi fick sällskap i paddocken men det gick bra. Dammigt som tusan :p *host* och paddocken känns väldigt liten när man kör, man får i princip svänga hela tiden. Amanda var duktig och fast et nog var lite tungt och dammigt jobbade hon på bra. körde i ca 40min.

Sen fick Jossan skrota lite i paddocken eftersom hon stod och brötade i boxen. Sparkade på dörren och drog med tänderna längst med gallret och tyckte att det var bättre om jag serverade mat än att jag höll på och smorde selen. Kan konstatera att kör man så tar det väldigt mycket mer tid att underhålla och ordna utrustningen än själva körmomentet.

Har även pratat med Rebecca om sommarbete och vi kom fram till att ja jag är feg när det gäller Jossan. Vill inte att hon skadar sig igen, har man ridit och räknat minutrar som man får skritta, trava och galoppera i ett år vill man inte så gärna hamna där igen och jag vet att hon är en otursfågel och fortfarande inte i bra kondition. så att släppa ihop henne med den "stora" flocken käns som att be om ett bakslag. Sen bör jag vara försiktig med Amanda - även om det inte är konsterat att hon hade fång så vill jag vara väldigt försiktig när det gäller bete för henne. Så troligen blir det inget bete på heltid innan midsommar och troligen tar jag in båda kvällstid till att börja med. Så vår lösning är att Jossan och Amanda kommer gå på efterbete i hagarna efter de övriga hästarna. Det känns som en bra lösning, vill jag stödfodra Jossan kan jag ta in henne och sen kan jag ordna till mina hästar så som jag vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar