torsdag 9 maj 2013

Vårregn = oväntad ork = lyrisk

Nu kommer våren! Jag förstår varför de flesta blir piggare och mer energiska på våren, det är inte bara att det blir ljusare på kvällarna. Det är liksom så fräckt när man varje dag ser hur träden för varje dag förändras och hur det sakta kommer knoppar & sen blad och plötsligt är allt grönt! och man undrar vad som hände.

Jag var så trött under dagen på jobbet då jag kom för sent i säng när jag försökte rapportera körtävlingens resultat till tävlingdatabasen (Ridsport)  men lyckades inte få till sifforna plus att sidan gav massa fel som antydde på att jag hade problem med min uppkoppling. Så planen var egentligen att däcka i soffan när jag kom hem. Men så hade jag kvällsfodringen.

Det hade regnat större delen av eftermiddagen med risk för åska mot kvällen. Men väderprognosens utlovade regn på kvällen och åska uteblev som tur var.

När jag kom hem tog jag in två blöta hästar men det var varmt ute. Jossan  lyckades dock förstöra sin bädd genom att gräva ett stort hål i den men ångrade sig sen och rullade sig iallafall inte.

Jag började med att rida Amanda, hon var blöt men hade som tur var inte rullat sig. Fick slita henne från maten och sadlade och tog på min regnrock. Den håller vätan ute ganska bra som tur var för det regnade ganska kraftigt till och från. Vi red genom säveskogen - ganska blött och lerigt på sina ställen. ut på grusvägen vid Furulund/Skarplandsvägen och sen tillbaka via Mulared. Ganska mycket galopp & trav och efter svackan på Mularedsvägen så galopperade vi nästan hela vägen fram till gården. Galopperade även sista rakan efter stora backen men sen hoppade jag av och ledde henne hem. Började även att trava/galoppera lite i uppförsbackarna. När hon kom in i boxen tog hon ett härligt torvbad. :p

Red sen Jossan i paddocken och måste säga att jag föredrar hellre blött och plaskigt underlag än dammigt. det hade slutat att regna och höll upp hela tiden.
Har ökat lite i intensitet på passen och hon blir lite flåsig och svettig. Började med ett travpass, framåtbjudning, och genom den få henne rakare, min sits. Jobbade sen med ställning/böjning med ett varv på stora volterna på kortsidorna.
Skrittpaus och sen trav - öka minska traven även här med volter på kortsidorna. jag tycker att hon har blivit lite hård/stum i handen vid minskningarna, men kan samtidigt känna att det kan vara mitt sätt att påverka henne som gjort att jag tagit hårdare i henne än vad jag har tyckt är ok egentligen. Vill att hon ska samla sig för så mycket mindre hjälper. Så jag sänkte kraven lite och försökte att inte minska så mycket och samtidigt ge henne mer tid att minska och försökte även ta mer halvhalter innan samlingen. Lite bättre men behöver jobbas mer på. provade även på att sitta ner något varv på volten. jobbigt jobbigt och skumpigt!

När vi var klara släppte jag lös henne och tog av utrustningen och skrittade av - hon följde mig medan jag mockade. Övade även lite på att hon skulle stanna och stå kvar fast jag lämnade henne, det får vi öva mer på. Stretchade även i paddocken. Det var milt och fuktigt i luften.

Kom även på under passet att jag får inte:
Glömma att berömma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar