tisdag 14 maj 2013

Vårregn

Igår - Måndag, var hela dagen fyllt av mjukt och ljumet vårregn. Tog in hästarna när jag kom till stallet. Efter att ha ätit sin middag gjorde Amanda en helrullning i torven så hon mest liknade en gående torvboll. Jag var glad att jag inte skulle rida henne.

Funderade på om Jossan skulle motioneras men tog ut henne en stund i paddocken och löslongerade bara för att kolla läget. Hon liknade mer sitt gamla jag och travade på i expressfart med lite galopp och bock. Vågar man andas ut? Idag - Tisdag ska jag iallafall rida.

Har funderat lite över foderstaten för båda. Jossan behöver egentligen ingen ändring men när hon får lucern och havre i samma "giva" så hivar hon ut lucern ur krubban för att komma åt den goda havren. Känns ganska värdlöst att hon slösar med den dyra maten. Så funderar på att skruva fast en krok även i hennes box och kroka fast en "flexitub" och hälla i lucern däri. Det blir ju ganska stora mängder när hon ska ha 1,5kg. Men samtidigt kommer hon få det bara en gång om dagen - när jag är där och fyller på. hm. Funderar även på att ge henne foderjäst för hovarna/pälsen.

Amanda ska få mer lucern, hon är fin i kroppen nu men har känts lite seg. har trott att det är pälsfällning och väder - varmare, men nu har det varit så ett tag. Så funderar på om det inte kan vara så att hon faktiskt sätter lite muskler nu när hon kommer mer igång och behöver mer protein. Så ändrade hennes foderstat imorse: ska öka lucern till ca 1,5kg dvs tre fulla hinkar/dag. Men tar det lite successivt.

 
 HösilagelucernBetfor dlLinfrö msksalt tsk
Morgon13/4hink0,750,50,5
Lunch1 
Em0,53/4hink0,750,50,5
Kväll13/4hink0,750,50,5
Totalt3,52,25 hink2,251,51,5
  ca 1,25kg   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar