tisdag 30 april 2013

Bottendag - kolik

Gårdagen hade jag lika gärna kunnat hoppa över, en kass dag, ett riktigt lågvattenmärke. Man ska aldrig börja tänka tanken, jo men denhär månaden kommer jag nog få lite pengar över... 

Jag kom hem och möttes av en lycklig Linnéa som fick sysselsätta sig med att slå in paket till sin pappa medan jag joggade. Fick vid första "snabbintervallen", 1 min snabb jogging av 10st, riktigt ont strax nedanför knäet, kändes som en kombination av kramp och att det bara gjorde ont i muskeln/senorna strax under knät. Mystiskt för i vanliga fall brukar det vara stelare och streta på framsidan av underbenet och mer diffust runt fotleden. Denna smärta kände jag inte alls igen. Så jag haltade mer eller mindrre fram och fick ta det riktigt lungt, när jag gick kändes det inget. joggade jag lite lungt så gick det utan att göra för ont men försökte jag ta i ... ajaj.

När jag kom hem lagade jag köttfärssås och försökte härma Christians variant som linnea föredrar framför min. jag brukar ha mer tomat i. men denna gång blev det grädde och bacon. God tyckte jag men Linnea tyckte inte den slog Christians.

Sen ringde Jenny som hade intaget av hästarna och sa att Amanda såg dålig ut. Skakade och hängig, så jag fick gå ut i stallet och då låg Amanda ner på sidan i boxen. Hon verkade inte vara orolig utan låg bara stilla på sidan - iof oroväckande det oxå med tanke på att hon inte ätit upp sin mat. Första tanken var såklart kolik. Men skakningarna fick tankarna på att det kanske var nedkylning eller korsförlamning. Fick upp henne på benen utan problem och började med att lyssna på magen, lite för tyst. hon hade bajsat en hög sen morgonen när jag mockat och druckit dåligt. 'Tog tempen - 38 grader så normalt, och hon var inte märkbart uttorkad - drog i skinnet. Men väldigt väldigt hängig och tyckte även hon såg spänd ut över magen. Så tog med henne ut i paddocken och promenerade. Ringde veterinären och pratade lite och vi kom överrens om att avvakta lite och se om hon blv bättre efter att få rört lite på sig. Men ingen större förbättring efter 30min så ringde till veterinären igen och bad dem komma ut. Det tog nog ca 40min innan de dök upp.

In på gången och lyssnade på magen och hon tyckte att den lät ok trots allt. så fick hon kramplösande och sen så kollade hon tarmen och där låg det en hel hög med avföring som var ganska hård på insidan, så frågan var om det inte var det som stoppat upp. Efter det rörde vi lite på henne igen och det verkade som hon började sakta men säkert pigga på sig igen och bli lite intresserad av mat igen. Såklart fick hon inget att äta, bara betfor i soppa med linfrö och äppleskivor men det ratade hon.

Vi stod en stund och väntade och sen en till promenad och då kom några ljudliga fisar och hon verkade betydligt piggare. Vi kom överrens om att hon var såpass pigg att vi inte skulle sonda henne utan avvakta så veterinären åkte vid 21:20. Det blev en sen nattning för Linnéa. Jag var ute i stallet och kollade till henne vid 23 tiden och då hade hon bajsat en hög och druckit och var pigg och hungrig. Imorse var hon ännu hungrigare och fick lite hö och lucern blandat med betfor och linfrö. Vi får hoppas att det var allt för denna gång.

Jossan som skulle ha motionerats fick vila ... igen :p Kul nästan jämt med hästar ...

håller även på att planera inför körtävlingen på lördag, pust, mycket att hålla koll på och speciellt för mig som inte är så insatt i varken tävling eller körning :) Men lite kul är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar