torsdag 9 april 2009

Back to hell, varför hemsidor inte slår tidningar mm

Varför internet i dagsläget inte kan konkurrera med en tidning eller bok. - Back to hell.

Det finns säkert flera anledningar till varför Internet inte konkurrerar ut en bok eller tidning idag. Men de absolut viktigaste är dessa:

- En hemsida har inget logiskt slut.
- Det är väldigt sällan en hemsida är skapad så att man kan läsa den i en logisk följd.

En annan viktig punkt är att det man kan läsa på internet är inte beständigt. Informationen på Internet är inte tillförlitlig på det sättet att det man kan läsa ena dagen inte säkert finns där nästa dag. Det händer ofta att informationen helt är borta eller att den har ändrats. Ändringar kan ske både så att man ser att det ändrats dvs att sidan antingen har en notis om att den uppdaterats ett visst datum eller så har den förändrats utan ens vetskap. Man kan märka det men ibland kanske man inte märker det. Den ändrade informationen går oftast inte att få tillbaka (om du inte skrivit ut det på ett papper).

Internet är som oftast anonymt, ofta är texterna helt utan författare vilket kan vara väsentligt om man vill veta hur tillförlitlig informationen är. Hittar man information man anser är viktig kan det svårt att hitta tillbaka även om man har lagt till den som favorit. Ibland kan informationen finnas kvar men sidan har strukturerats om.

En Internet hemsida har ofta en logisk början. Startsidan. Men sällan ett logiskt slut. Det är lätt att gå i cirklar och de flesta hemsidor är uppbyggda så man hela tiden måste gå tillbaka till föregående sidor för att kunna navigera sig till ny information. (Back to hell) Det är sällan man vill tillbaka från den sidan där man utgick ifrån när man började läsa, man vill vidare till ny information. En klar fördel som en bok/tidning har, när du bläddrar kommer du till nästa sida och ny information som har ett klart logiskt följd av den sida/information du nyss läst. När du navigerar i en hemsida finns det många sidospår och det är inte alltid lätt att hitta tillbaka, du kan på en sida få länkar till flera intressanta sidor du vill läsa men när du väl följt en länk är det inte alltid du hittar tillbaka till sidan där du såg de andra intressanta länkarna. Du är nästan aldrig säker på när du ”surfat” på en hemsida att du läst allt. Du kan ha missat nyttig och viktig information helt utan att du märker det. En bok eller tidning som du läser från sida till sida är det lätt att märka om du råkar hoppa över en sida och har du läst en bok från pärm till pärm och är på sista sidan vet du att du har fått all information som står i boken/tidningen.

När du lägger ifrån dig morgontidningen vet du att du har fått tagit del av dagens nyheter. När du lämnar en hemsida är du inte säker på att du missat någon viktig nyhet.

En berättelse/skönlitteratur är där en Internetsida kommer närmast sin pappersupplaga, men det är för att en berättelse ofta är i sig så pass fast i struktur. En berättelse har en början och ett slut. Men i och för sig så kan en berättelse på en hemsida få alternativa slut?

I en bok ser du hur mycket du har kvar, hur mycket du har läst och får lätt en känsla av vad du hoppat över. Vill du inte läsa sportsidorna så lägger du den delen åt sidan. När du läser en hemsida är det inte lika lätt att veta vilka delar du har hoppat över/lagt åt sidan.

Katalog - Produkter. När du har bläddrat dig igenom en katalog vet du att du har fått en överblick över det utbud som finns, produkter som finns tillgängliga. Det kan vara viktigt för kunden att känna att den har grepp om utbudet när han ska göra sitt val. Den känslan är svår att få på en hemsida där produkterna inte alltid ligger i rätt kategori. När du tex letar efter erbjudande i en webbshopp så kan erbjudandena ligga utspridda i olika produktkategorier. Det kan vara svårt att få en överblick över de produkterna som du vill jämföra. Sällan är det i en webbshopp så att du kan gå vidare till nya produkter utan att gå tillbaka till föregående sidor, antingen förstasidan, en ”kategori sida” eller en söksida. Ska du leta upp 5-6produkter innebär det ofta att du måste besöka 12 sidor istället för 6st som du egentligen kanske vill. I en papperskatalog kanske du måste bläddra ett antal sidor för mycket för att komma fram till de produkter du vill se men då får du ofta se ett uppslag av likande produkter. Dvs om du i en webbshopp letar upp 5-6 produkter men vill jämföra med liknande produkter kan du behöva leta upp hundratals sidor, och med tanke på ”back to hell” så dubbleras antalet. Ett räkneexempel: Du letar upp 5 produkter och vill samtidigt se en liknande produkt för varje av dessa fem. Du är nu uppe i 10 produkter. Ska du gå tillbaka och söka/eller gå tillbaka till en kategori sida för varje av dessa produkter är du uppe i 20 sidnavigeringar. Om du för varje av de 5 produkterna vill se 5 andra liknande produkter är du uppe i 25 produkter. Dvs 50 sidnavigeringar! Det finns ingen chans i världen att någon har lust att en kund har tid att lägga så mycket tid på att klicka sig fram och tillbaka.

Så hur skulle man kunna bygga hemsidor/webbshoppar för att slippa Back to hell?

1. Bygga sidor där det finns en logisk följd. ”Nästa” navigering på varje sida som leder till nästa informationssida och ett ”slut” nu har du läst dagens befintliga information, skulle passa bra för t ex nättidningar.
2. Någon typ av markering vilka sidor du har läst och vilka du inte har läst.
3. Ha en ”navigerings del – favoriter del” där man kan spara ”sidor/länkar/produkter” man varit på och som man snabbt vill kunna navigera tillbaka på, som man vill läsa mer om men kanske inte just då, och som man kan spara för att kanske jämföra.
4. Ge användarna mer information om uppdateringar som gjorts.
5. och framför allt bygga hemsidor/webbshoppar så man alltid kan komma vidare utan att använda sig av ”Back”!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar