måndag 27 april 2009

Hårigt & liten ridinstruktör - Lördag

På lördagen blev det en halvdag i två stall och Linnéa följde med. Vi åkte iväg runt 13, det var meningen att vi skulle åkt iväg tidigare men ibland är man lite seg på förmiddagen :)

Linnea som är en stor älskare av grodor, inte pga att hon tror att det är någon prins ;) Hade hittat en liten padda och gjort iordning en låda till den. Den tog hon med till stallet. Först åkte vi till herr P som stog som vanligt inne och åt i ladan trots det härliga vårvädret. Han fick komma ut och bli påklädd. Under tiden så lyckades paddan rymma och även fast vi letade så var den spårlöst försvunnen. Linnea var lite ledsen men kom över det oxå, det finns ju flera paddor, men sällan några som blir till prinsar när man pussar på dem.

Sen red Linnea medan jag ledde henne. Vi följde grusvägen och såg ett fält där några andra från stallet red. Jag antog att man fick rida där så vi tog ett varv runt fältet. Sen tyckte Linnea att jag skulle rida så skulle hon leda mig :) Det gick bra men när vi red tillbaka mot stallet på grusvägen så fick jag se till så att P inte gick för snabbt. När vi kom tillbaka till stallet så tog Linnea sin cykel som hon haft med så tog vi en vända åt andra hållet på grusvägen.

Tillbaka i stallet igen så fikade vi och sen tog vi en vända för att hälsa på den lilla och väldigt gamla shettisen. Han var hårig överallt och såg fruktansvärt ovårdad ut så vi bestämde oss för att snygga till honom lite. han ville inte följa med till stallet (ingen grimma) så istället gick vi och hämtade borsthinken och grimman och gav honom en ordentlig genomgång. Men det hade han nog inget emot för han stog blickstilla medan vi gnuggade på honom både med "skrapan" som verkligen kom till användning och med gummiskrapan + piggborste. Det var så mycket hår och det kändes om vi hade hår överallt när vi till slut gav upp, för att inte tala på marken som var som en hårig matta. Men ändå var det mycket hår kvar men han såg iallafall lite snyggare ut. Hade det varit min ponny hade jag definitivt klippt honom nu.

När vi var klara i P:s stall åkte vi till Gaston. Jag mockade och fixade mat medan Linnéa matade hästarna med gräs. De blev nog jätteglada för hagarna är ju som lergolv nu men utanför hagarna växer gräset nästan decimeterhögt. När jag nästan var klar så kom hon till mig. Hon var ledsen för hon hade fått en stöt. Elstaketet har ganska bra ström, jag fick en stöt i rumpan när jag mockade hagen förra gången och det sved. Så jag förstår att hon var ledsen. hon ville åka hem men jag kände att jag fick lov att rida lite innan vi kunde lämna stallet så till att börja med satt hon i bilen när jag gjorde iordning Gaston. Men när jag nästan var klar så kom hon ut igen.

Vi red i paddocken och Linnéa fick börja med att skritta fram och eftersom Gaston var så snäll så gick jag bara brevid. Hon ville att jag skulle ge henne lite lektion så hon fick göra lite volter, stanna och rida snett igenom. Sen ville hon ge mig lektion :D Så jag satt upp och hon berättade vad jag skulle göra. Det gick riktigt bra, jag gav lite hintar om vad man kunde hitta på och sen fick jag skäll när jag travade istället för att skritta när jag skulle få Gaston att gå lite mer framåt. :D Det blev en ganska kort ritt för trots att hon tyckte det var roligt så blev hon hemsuge och tyckte jag skulle rida ut ur paddocken och låta Gaston vila. Då var klockan 17:30 :o Gaston fick gå in i boxen och äta sin em-mat och vi åkte hem och åt grillad entrecote *mums* Linnea valde nudlar istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar