måndag 20 april 2009

Helgen 17-19 april

Fredag: tänkte rida i paddocken men vädret var så fint så red ut en sväng till att börja med ca 10min skritt i skogen. Red upp mot säve. Gaston blev riktigt pigg men på ett trevligt sätt. Red sen i paddocken i ca 15min och då var det mycket tråkigare tyckte Gaston. Skritt trav och lite galopp i lösgörande arbete. Skrittade av en tur ut igen.

Lördag: Härligt vårväder även om det inte var sån försommarvärme som det varit tidigare i veckorna. Det blev en uteritt mot Säve. Tyvärr hade tiden runnit iväg och vi hade blivit bjudna på middag hos en kompis till Linnea så jag var lite smått stressad. Tänkte därför rida en kortare vända men lyckades nästan tappa bort mig i skogen när jag försökte gena på en skogstig. Red på grusvägen mot säve men tänkte att rundan var lite väl lång så jag försökte gena genom skogen och komma tillbaka till grusvägen som går hem. Men det gick inte lite smått frustrerande för jag såg vägen jag ville till ca 200m bort men emellan var hus och åkrar som jag inte kunde rida över. Så jag fick vända tillbaka men både Gaston och jag var lite förvirrade över vilken stig vi kommit på :o Efter ett par återvändsgränder och felridningar kom vi iallafall tillbaka hem igen men mycket försenad. Var nog ute i ca 1½h med mycket skritt och lite trav. Gaston var snäll men vid något tillfälle i ett lerigare område lyckades han gå in vid buskarna på sidan och jag skrapade min bara arm på buskarna *ajaj*. vid ett annat lite lerigare ställe tyckte Gaston att det bästa sättet att ta sig igenom var att galoppera :o :D jädrar vilken kraft han har i rumpan när han tar i och han är mycket bra på att sätta den under sig.

Söndag: Kom sent till stallet eftersom det varit många projekt hemma och även ett cirkusbesök innan. Red i paddocken ca 45min Gaston kändes lite seg och det kändes inte som vi fick till det riktigt. Jag red i hoppsadeln då jag dressyrsadeln ligger lite för nära bogarna, ska kolla det lite mer på det. Skritt och trav med serpentiner, Lite försök till öka/samla längst med långsidorna. Lite galopp. Gaston gjorde sina första skutt i galoppen jag anar nästan att jag fick fel galopp i höger varv och när vi gjorde en volt och började närma oss staketet tyckte Gaston att vi skulle ut mot höger, men jag ville till vänster och drog förnetiskt i innertygeln *rodnar*. Då skuttade gaston till lite och jag tror att han antigen tyckte att jag skylle byta galopp eller att jag minsann skulle sluta att dra åt fel håll :/ Efteråt mockade jag hagen.

Annars verkar Gaston trivas ganska bra i stallet, jag tror att han gillar att ha utsikt över gården och se allt folk och hästar. Boxen är inte så stökig och han verkar bajsa i "hög". Han dricker nästan upp sina två hinkar vatten och verkar föredra dem framför vattenkoppen. Det är himla skönt att han är klippt för bara hans ben (som är oklippta) hårar något otroligt. Hans hage är väl inte lika rolig tyvärr men nu är den iallafall torrare.

Jag är jättenöjd att ha Gaston hos mig, han är precis så mysig som jag tänkt mig och det går bra med uteritterna men har inte ridit ut i sällskap än. Men jag går lite för mycket och oroar mig för att jag dels kommer att rida sönder denna fina häst både för att jag inte kan rida och att han kommer bli halt för att jag rider fel :/ Så jag sitter och letar efter ojämnheter så snart det inte känns jättebra (vilket det inte gör hela tiden för trots allt är Gaston en häst och gör inte mer än han behöver, dvs trots allt måste jag rida för att det ska kännas bra). *suck* varför kan man aldrig bara vara nöjd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar